Montaasin leffaillat jatkavat arjen mukana myös heinäkuussa, jolloin leffailtoja vietetään rennoissa tunnelmissa. Jo aikaisemmilta vuosilta totuttuun tapaan leffailtojen vakiokävijät ovat päässeet valitsemaan leffoja Carte Blanche -tyyliin. Tämän lisäksi 24.7 osallistujat saavat tuoda omia ehdotuksia leffaillan elokuvaksi ja lopullinen valinta tehdään vasta vähän ennen leffailtaa. Ainakin allekirjoittanut esitysvastaava lupaa tuoda kassillisen leffoja paikalle.
Leffaillat järjestetään heinäkuussa sunnuntaisin Otakaari 20 A:n kellarikerroksen Kinopoli-teatterissa. Leffaillat alkavat klo 17.30, sauna on lämmin välillä 20-21 ja kerhohuone on käytettävissä hengailuun. Elokuvat ovat englanninkielisiä tai niissä on englannin- tai suomenkielinen tekstitys.
Tervetuloa!
Esitysvastaavat
Tomi Salovaara / tomi.salovaara(at)aalto.fi / 050 414 5178
Arto Kononen / arto.kononen(at)aalto.fi / 040 843 5213
Su 3.7 klo 17.30 (Kinopoli)
Carte Blanche à Jussi Tarvainen
Alan J. Pakula:
Klute – rikosetsivä (Klute)
Yhdysvallat 1971 / 114 min / englanti
Yksityisetsivä John Klute (Donald Sutherland) ryhtyy tutkimaan varakkaan liikemiehen katoamista. Tapaukseen liittyy jollain tavalla prostituoitu Bree Daniels (Jane Fonda), jota Klute ryhtyy varjostamaan. Silmukka kiristyy ja vähitellen Klute ja Daniels huomaavat olevansa itsekin vaarassa.
Klute avasi Alan J. Pakulan ”paranoiatrilogian” putken, johon kuuluvat myös aiemmin Montaasin leffailloissa katsotut Parallax View (1974) ja Presidentin miehet (1976). Niiden tapaan Klute käsittelee trillerin puitteissa sitä pelon ja inhon ilmapiiriä, joka otti 70-luvulla niskalenkin sodan, salamurhien, korruption ja hippiliikkeen burn-outin lannistamasta Amerikasta. Elokuvan maailma on kaupankäynnin ja valtasuhteiden heteikkö, josta pyyteettömyys on paennut. Samalla se on kaunis kuvaus kahdesta ihmisestä, jotka hakevat turvaa ainoasta paikasta, josta sitä vielä voi löytää: toisistaan. Nykykatsojalle Klute on myös muistutus siitä, että Hollywoodissa tehtiin aikoinaan maailman parhaita elokuvia. Gordon Willisin vihjaileva kuvaus, Pakulan hienovarainen ohjaus ja pääparin rehellinen näyttelijätyö ovat silkkaa mestariliigaa.
(Jussi Tarvainen)
Su 10.7 klo 17.30 (Kinopoli)
Carte Blanche à Eppu Nousiainen
Alejandro Jodorowsky:
Fando and Lis / Fando y Lis
Meksiko 1968 / 93min / espanja (tekstitetty englanniksi)
Surrealismin voiton juhlaa, mikä on tämä kaupunki Tar post-apokalyptisessä maailmassa?
Alejandro Jodorowskyn ensimmäinen pitkä elokuva, jonka Alejandro filmatoi muistinsa mukaan Fernando Arrabalin näytelmästä. Ensi-illassaan yleisö aloitti mellakan ja myöhemmin elokuvaa kiellettiin enää näytettävän Meksikossa.
(Eppu Nousiainen)
Su 17.7 klo 17.30 (Kinopoli)
Carte Blanche à Helmi Kajaste
Andrzej Wajda:
Tuhkaa ja timanttia (Popiól i diament)
Puola 1958 / 103 min / puola (tekstit suomeksi)
Maciek (Zbigniew Cybulski) on nuori puolalainen vastarintataistelija. Toisen maailmansodan viimeisenä päivänä hänet on määrätty tappamaan kommunistijohtaja Szczuka. Hän on tappanut ennenkin, mutta nyt Maciek empii.
Tuhkaa ja timanttia on Andrzej Wajdan sotatrilogian päätösosa (muut Sukupolvi (1955) ja Kanal (1957)). Trilogian muiden osien käsitellessä miehitystä sodan ollessa käynnissä Tuhkaa ja timanttia sijoittuu sodan päättymiseen. Valitsin Tuhkaa ja timanttia henkilökohtaisesta syystä, sillä näin sen viimeksi elokuvahulluuteni kasvun vuosina yläasteella tai lukiossa ja tunsin silloin, etten ymmärtänyt läheskään kaikkea. Elokuvassa oli kuitenkin silloin sellaista intoa ja kunnianhimoa kurjissa oloissa ja se tuntuu sopivalta teini-ikään. Se tuntuu myös hyvin kiinnostavalta katsoa nyt uudestaan.
(Helmi Kajaste)
Su 24.7 klo 17.30 (Kinopoli)
Leffailtaan osallistujat pääsevät itse valitsemaan illan elokuvan paikalle tuoduista vaihtoehdoista. Tuo paikalle oma ehdotuksesi tai tule ainoastaan vaikuttamaan illan elokuvan valintaan ja nauttimaan elokuvien lumoavasta maailmasta.
Su 31.7 klo 17.30 (Kinopoli)
Carte Blanche à Jan Wolski
Ben Wheatley:
High-Rise
Iso-Britannia 2015 / 112 min / englanti / Blu-ray
Arkkitehtuuri ja utopia kulkevat käsi kädessä. J.G. Ballardin samannimiseen romaaniin perustuvassa 1970-luvulle sijoittuvassa elokuvassa upouusi brutalistinen asuntotorni tarjoaa kaiken mitä elämässä voi tarvita. Elämä ei kuitenkaan tahdo asettua sille suunniteltuihin uomiin. Wheatley yhdistää kauhun, mustan huumorin ja tyylikkään surrealismin Espoo Cinessä ihastuttaneessa Kill List:stä tutulla tavalla.
(Jan Wolski)