Huhtikuussa Montaasin leffailloissa katsotaan Aram Avakianin hiljattain mainettaan kasvattanut End of the Road, Martin Scorsesen musta tähtikulttikuvaus The King of Comedy ja Charles Burnettin afroamerikkalaisen elokuvan merkkipaalu Killer of Sheep. Lisäksi 9.4. järjestetään perinteinen koko päivän leffamaraton, jonka ohjelma julkistetaan myöhemmin. 30.4. pidetään vappuaaton johdosta taukoa leffailloista.

Leffaillat järjestetään huhtikuussa Otaniemen Kinopoli-teatterissa (Otakaari 20A). Leffaillat alkavat klo 17.30. Elokuvat ovat englanninkielisiä tai niissä on englannin- tai suomenkielinen tekstitys. Sauna on lämmin leffojen jälkeen Otaniemessä klo 20-21.

2.4. End of the Road (Kinopoli, klo 17.30)
9.4. Leffamaraton (Kinopoli, klo 12.00)
16.4. The King of Comedy (Kinopoli, klo 17.30)
23.4. Killer of Sheep (Kinopoli, klo 17.30)
30.4. Vappuaatto

Tervetuloa!

Esitysvastaavat
Tomi Salovaara / salovaaratomi(at)gmail.com / 050 414 5178
Arto Kononen / arto.kononen(at)aalto.fi / 040 843 5213


Su 2.4. klo 17.30 (Kinopoli)

Aram Avakian
End of the Road
USA 1970 / 110 min / englanti

Jacob (Stacy Keach) lähtee valmistujaisseremoniastaan junalaiturille, jossa hän vaipuu täysin yllättäen katatoniseen tilaan: välähtelevät kuvat atomipommista, sodasta ja poliittisten henkilöiden salamurhista valtaavat Jacobin mielen. Jacob päätyy erikoiseen mielisairaalaan, jota johtaa vähintään kyseenalaisin metodein tohtori D (James Earl Jones).

End of the Road jäi ilmestymisaikanaan hyvin vähälle huomiolle ja oli pitkään lähes unohdettu elokuva. Vasta aivan viime vuosina elokuva on saavuttanut vankkaa kulttisuosiota, jota on avittanut mm. Warnerin tuore dvd-julkaisu ja elokuvaohjaaja Steven Soderberghin avoin fanitus elokuvaa kohtaan. End of the Road edustaa vikoineenkin juuri sellaista pelotonta ja tinkimätöntä elokuvantekemistä, jota ei voi olla ihailematta. Elokuva oli ”pimeyden kuninkaan” Gordon Willisin ensimmäinen työ kuvaajana.

(Tomi Salovaara)


Su 9.4. klo 12.00 (Kinopoli)

Leffamaraton Kinopolissa klo 12-20. Ohjelma tiedotetaan kokonaisuudessaan myöhemmin.


Su 16.4. klo 17.30 (Kinopoli)

Martin Scorsese
Koomikkojen kuningas (The King of Comedy)
USA 1982 / 110 min / englanti

Rubert Pupkin (Robert De Niro) yrittää menestyä koomikkona ja uskoo ison mahdollisuutensa koittaneen tavatessaan talk-show-isäntä Jerry Langfordin (Jerry Lewis). Yksityisyyttään vaalivan Langfordin ohjelman ovet eivät kuitenkaan aukea niin vain ja Pupkin alkaa seurata pakkomielteisesti idoliaan päätyen lopulta kidnappaamaan tämän kiristääkseen ohjelma-aikaa.

Scorsesen ja De Niron aiempienkin yhteistöiden teemoja varioivassa The King of Comedyssa nähdään jälleen päähenkilö, jolla on pakkomielteinen tarve menestyä Amerikassa. Myös todellisuuden ja kuvitelmiensa rajan häilyvyydessä Pupkin palauttaa mieleen Travis Bicklen hahmon Taxi Driverissa. Edellisten töidensä hyvän menestyksen jälkeen Scorsesen näkemys Paul D. Zimmermanin käsikirjoituksesta oli lippuluukuille kuitenkin liian luotaantyöntävä ja epämukava ja teos menestyikin taloudellisesti huonosti. Vaikka komedian maailmassa liikutaankin, Scorsese ei yritä saada yleisöä nauramaan. Kun Pupkin viimein pääsee lavalle, on tämän show kauheinta mitä kuvitella: keskinkertainen.

(Arto Kononen)


Su 23.4. klo 17.30 (Kinopoli)

Charles Burnett
Lampaantappaja (Killer of Sheep)
USA 1978 / 80 min / englanti

Stan (Henry G. Sanders) työskentelee teurastamossa Los Angelesin Wattsissa. Turruttava työ ottaa osansa herkän yksilön psyykestä ja perhe-elämästä.

Charles Burnett kuvasi tämän 10000 dollarin budjetilla tehdyn afro-amerikkalaisen elokuvan merkkipaalun viikonloppuisin vuosien 1972 ja 1973 aikana, lisämateriaalia 1975 ja palautti valmiin teoksen Kalifornian elokuvakouluun lopputyönään 1977. Tyylillisesti Lampaantappaja oli vahva irtiotto Yhdysvaltojen mustaan elokuvaan liitetyistä mielikuvista, jotka yhdistyivät tuona aikana edelleen vahvasti lähinnä blaksploitaatiogenreen. Burnettin elokuvan visuaaliset ja kerronnalliset yhteydet toivat mieleen enemmänkin italialaisen neorealismin. Burnett halusi elokuvan luotaavan myös afro-amerikkalaisen musiikin historiaa. Tämä muodostui myöhemmin ongelmaksi, kun julkaisunsa jälkeen parin vuoden ajan kasvavaa mainetta kerännneen teoksen (mm. palkittiin Berliinin elokuvajuhlilla 1981) soundtrackin lisensointi teatterilevitystä varten olisi ollut liian kallista. Elokuvaa nähtiinkin näin varsin vähän ja kuluneilta kopioilta ennen UCLA:n ja Milestone Filmsin osin Steven Soderberghin rahoittamaa restoraatiota vuonna 2007.

(Arto Kononen)


Su 30.4. klo 17.00

Ei järjestetä leffailtaa vappuaattona. Hyvää vappua kerhon ystäville, olkaa kiltisti.