Joulukuussa Montaasin leffailloissa katsotaan Costa-Gavrasin poliittinen trilleri Hälytystila, Shirley Clarken omaperäinen dokumentti Portrait of Jason, Todd Haynesin eksistentialistinen kauhu Safe ja Arthur Pennin hippiajankuva Alicen ravintola.
Leffaillat järjestetään joulukuussa sunnuntaisin Kinopoli-teatterissa (Otakaari 20A) Otaniemessä tai Jussi Tarvaisen asunnolla Hakaniemessä. Leffaillat alkavat klo 17.30, sauna (Otaniemessä) on lämmin välillä 20-21 ja kerhohuone on käytettävissä hengailuun. Elokuvat ovat englanninkielisiä tai niissä on englannin- tai suomenkielinen tekstitys.
Tervetuloa!
Esitysvastaavat
Tomi Salovaara / tomi.salovaara(at)aalto.fi / 050 414 5178
Arto Kononen / arto.kononen(at)aalto.fi / 040 843 5213
Su 6.12 klo 17.30 (Hakaniemi)
Kerhoilta pidetään Jussi Tarvaisen asunnolla Hakaniemessä. Paikkoja on rajoitetusti, joten ilmoittaudu Jussille sähköpostilla osoitteeseen jussi.tarvainen(at)aalto.fi. Glögitarjoilu, tervetuloa!
Costa-Gavras:
Hälytystila (State of Siege / État de Siège)
Ranska 1972 / 121 min / ranska (eng. tekstit) / Blu-ray
USA:n virkamies Philip Santore (Yves Montand) kidnapataan Uruguayssa. Tapaus lietsoo hallituksen ja sissien välistä veristä kamppailua entisestään ja syöksee maan sisällissodan partaalle. Tilanteen eskaloituessa myös Santoren todelliset tarkoitusperät paljastuvat. Virallisesti hän oli neuvonantaja liikenne- ja viestintäasioissa, mutta vähitellen hänen roolinsa Yhdysvaltain ulkopolitiikan epävirallisena toimeenpanijana alkaa hahmottua.
Poliittisen trillerin mestari Costa-Gavras (Z – hän elää) luki vuonna 1970 USAID-järjestön virkamiehen mystisestä kidnappauksesta Uruguayssa. Yhdessä Franco Solinasin (Taistelu Algeriasta) kanssa hän kirjoitti tapauksen pohjalta käsikirjoituksen, joka kytkee Latinalaisen Amerikan maiden sisäiset kiistat Yhdysvaltain geopoliittisiin intresseihin. Uskalias elokuva osui Jenkeissä arkaan paikkaan: sen väitteitä paheksuttiin äänekkäästi, mutta myöhemmät paljastukset toimivat testamenttina sen totuusarvolle. Costa-Gavras valottaa monimutkaista vyyhtiä varmaotteisesti ja vailla illuusioita: korruptio, terrori ja poliisivaltioituminen muodostavat vääjäämättömän jatkumon, johon ei tarjota helppoa ratkaisua. (Jussi Tarvainen)
Su 13.12 klo 17.30 (Hakaniemi)
Kerhoilta pidetään Jussi Tarvaisen asunnolla Hakaniemessä. Paikkoja on rajoitetusti, joten ilmoittaudu Jussille sähköpostilla osoitteeseen jussi.tarvainen(at)aalto.fi. Tervetuloa!
Shirley Clarke:
Portrait of Jason
USA 1967 / 105 min / englanti / Blu-ray
Shirley Clarken elokuvassa Portrait of Jason on vain yksi tähti, Jason Holliday. Elokuva koostuu hänen tarinoistaan ajalta jolloin hän oli yökerhojen kabaree-esiintyjä. Samalla muistelot valottavat millaista oli olla mustaihoinen ja homo 60-luvun Yhdysvalloissa. Koko elokuvan ajan Jason syö, juo, polttaa, laulaa, nauraa ja selittää uskomattomalla rehellisyydellä tarinoita elämästään. Mutta kuka tämä mies oikeasti on ja puhuuko hän totta?
Portrait of Jason sisältää ehkä elokuvahistorian huimimman yhden miehen soolon. Kokeellisen dokumenttielokuvan pioneeri Shirley Clarke antaa cinéma vérité -tyylisessä elokuvassaan tilaa päähahmonsa tarinoille, joita tuntuu löytyvän jatkuvalla syötöllä. Clarke pohtii oivaltavalla tavalla dokumenttielokuvan luonnetta ilmentäen tapahtumien todellisen tilan ja näkemämme totuuden välistä rajapintaa. Stanleyn kertomat tarinat saattavat olla täyttä sepitettä. Elokuva on myös hahmotus 60-luvun Amerikasta: seksuaalisuudesta, rasismista ja yhteiskuntaluokkien välisestä kuilusta. (Tomi Salovaara)
Su 20.12 klo 17.30 (Kinopoli)
Todd Haynes:
Safe
USA, Iso-Britannia 1995 / 119 min / englanti / Blu-ray
Kalifornialaisella kotiäiti Carol Whitellä (Julianne Moore) on rikas mies, kaunis talo, palvelijoita ja paljon tuttavia. Hänen persoonallisuutensa tuntuu kuitenkin ikäänkuin katoavan paksujen olkatoppausten alle ja kuihtuvan kohtaamisissa ympäristön ja muiden ihmisten kanssa. Pikkuhiljaa Carol alkaa saada mystisiä oireita päänsäryistä kouristuksiin, joita lääkäreillä on vaikeuksia diagnosoida. Vaikuttaa siltä, että Carol on tullut sairaaksi omalle aikakaudelleen: kaikille sen kemikaaleille ja myrkyille ilmassa, ruoassa ja jokapäiväisissä talous-, kauneus- ja hygieniatuotteissa. Sairaalassa Carol näkee ”ympäristöllisesti sairaille” tai ympäristölleen allergisille suunnatun new age -henkisen Wrenwoodin hoitokodin mainoksen ja päättää jättää perheensä ja etsiä parannusta Wrenwoodista.
”New queer cinema” -liikehdinnän avainhahmona tunnetuksi tulleen ja sittemmin tyylillisesti muuntautumiskykyiseksi osoittautuneen (Sirkin melodraamoja kanavoiva Far From Heaven, useampaan persoonaan jaettu Bob Dylan -biopic I’m Not There) Haynesin 90-luvun mestariteoksessa Safe ei ole pelottavia hirviöitä tai psykopaattisia murhaajia. Antonionin vieraantuneisuuskuvausten pelottavammassa versiossa tai Von Trierin ja Haneken eksistentialistisen kauhun sukuista maaperää luotaavassa elokuvassa etuoikeutetun, mutta alleviivatun tavallisen kotiäidin sisäinen tyhjyys, vieraantuneisuus kaikista elämänsä ulottuvuuksista ja esikaupungin homogeeninen steriiliys luovat pohjan, josta elokuvan kauhu ja pelottavuus kumpuavat. (Arto Kononen)
Su 27.12 klo 17.30 (Kinopoli)
Arthur Penn:
Alicen ravintola (Alice’s Restaurant)
USA 1969 / 111 min / englanti / Blu-ray
Arlo Guthrie näyttelee oman folk-laulunsa tapahtumia mukaillen 60-luvun amerikkalaisnuorta, joka ystäviensä kanssa elää vapaahenkistä elämää poliisin ja Vietnam-kutsuntojen puristuksessa.
Arthur Penn jatkoi amerikkalaisen uuden elokuvan aallonharjalla Bonnie & Clyden jälkeen elokuvalla Alicen ravintola. Penn kirjoitti elokuvan käsikirjoituksen Arlo Guthrien folk-laulun pohjalta. Guthrie päätyi näyttelemään elokuvan pääosassa itseään. Alicen ravintola on ennenkaikkea aikansa tuote tunnelmaa ja tapahtumia myöten. Penn ohjaa vapaalla ja rentomielisellä otteella, kun aikansa hippinuoret elävät vailla suurempaa päämäärää tai elämän tavoitteita huumeiden, virkavallan ja Vietnam-kutsuntojen ympäröimänä. (Tomi Salovaara)