Montaasin lokakuun kerhoilloissa katsotaan John Cassavetesin ohjausuran aloitus ja amerikkalaisen independent-elokuvan merkkipaalu Varjoja, John Frankenheimerin hieno identiteettitutkielma Tapaus Wilson, Abel Ferraran ohjaama synkkä poliisielokuva Paha poliisi, sekä George Cukorin Hollywoodin kulisseihin sijoittuva Tähti on syntynyt.

Kerhoillat järjestetään sunnuntaisin Otakaari 20 A:n kellarikerroksen Kinopoli-teatterissa, Desing Factoryn Kino-teatterissa tai Jussi Tarvaisen kotona Hakaniemessä. Kerhoillat alkavat klo 17.30 (katso poikkeukset alla), sauna on lämmin välillä 20–21 ja kerhohuone on käytettävissä hengailuun. Elokuvat ovat englanninkielisiä tai niissä on englannin- tai suomenkielinen tekstitys.

Tervetuloa!

Esitysvastaavat
Arto Kononen / arto.kononen(at)aalto.fi / 040 843 5213
Tomi Salovaara / tomi.salovaara(at)aalto.fi / 050 414 5178


Su 6.10. klo 17.30 (Kinopoli)

John Cassavetes:
Varjoja (Shadows)
USA 1959 / 87 min / englanti

Näyttelijänä sekä teatterissa, elokuvissa, että televisiossa 50-luvulla kunnostautunut John Cassavetes rahoitti esikoisohjauksensa Varjoja ystäviensä ja perheensä avustuksella, kuvasi sen 16-milliselle filmille ja käytti näyttelijöinä omaa tuttavapiiriään. Elokuvan keskiössä on tummaihoisen Lelian (Lelia Goldoni) ja valkoihoisen Tonyn (Athony Ray) romanssi beat-kauden New Yorkissa. Tapahtumia tahdittaa Charles Mingusin saksofonisti Shafi Hadin musiikki.

Varjoja sai hyvän vastaanoton Euroopassa, jossa ranskalainen uusi aalto teki läpimurtoaan samaan aikaan, ja elokuva palkittiin Venetsian elokuvafestivaaleilla. Kotimaassaan Cassavetes ei saanut esikoiselleen paikallista jakelusopimusta ja sitä levitettiinkin Yhdysvalloissa Eurooppalaisten import-elokuvien tapaan. Vaikka kaupallinen menestys kotimaassa jäikin vähäiseksi, toi Varjoja Cassavetesille huomiota myös amerikkalaisilta studioilta ja avasi uusia ohjausmahdollisuuksia. Varjoja ei ollut ensimmäinen Hollywood-koneiston ulkopuolella kuvattu ja tuotettu amerikkalainen elokuva, mutta sen ja Cassavetesin myöhemmän tuotannon vaikutus nuorempaan yhdysvaltalaiseen ohjaajapolveen sekä ns. New Hollywood -liikehdintään on nostanut Cassavetesin amerikkalaisen independent-elokuvan kummisedän asemaan. (Arto Kononen)


Su 13.10. klo 18.00 (Hakaniemi)

Kerhoilta pidetään Jussi Tarvaisen asunnolla Hakaniemessä. Paikkoja on rajoitetusti; ilmoittautumiset sähköpostilla osoitteeseen
jussi.tarvainen(at)aalto.fi. Tervetuloa!

John Frankenheimer:
Tapaus Wilson (Seconds)
USA 1966 / 107 min / englanti / Blu-ray

Arthur Hamilton (John Randolph) on keski-ikäinen yritysjohtaja, jonka elämää hallitsee rutiini. Saavutettu menestyksekäs ura ja kuihtunut avioliitto eivät tuo tyydytystä. Kaverinsa kautta Arthuria lähestyy yhtiö, joka auttaa varakkaita ihmisiä löytämään uuden elämän kasvoleikkauksen avulla. Vanhan elämän jäljet hävitetään lavastamalla onnettomuus. Hamilton muuntuu Tony Wilsoniksi (Rock Hudon), jolloin alkaa uuden identiteetin muodostus ja elämän sisällön etsiminen.

John Frankenheimer on 50- ja 60-luvulla läpilyöneen uuden amerikkalaisen ohjaajasukupolven avainnimiä (muiksi voidaan laskea mm. Nicholas Ray, Robert Aldrich, Sidney Lumet, Arthur Penn, Martin Ritt ja Sam Peckinpah). Frankenheimerin 60-luvun anti on uskomattoman laadukas, jonka huipennuksena Tapaus Wilsonia voidaan pitää. Kuten kollegansa Nicholas Ray vuosikymmentä aikaisemmin elokuvassa Peilin takana, Frankenheimer pureutuu normalisoitumisen ja tyhjyyden teemaan. Yhteiskunnan määrittelemä ja luoma rutiininomainen ”rooli” tukehduttaa sisäisen elämän. Kuka olisi ollut parempi hahmottamaan näitä identiteettipelejä kuin Rock Hudson, jonka Hollywood-ura oli oman todellisen minänsä (homous) peittelyä. Upean elokuvan huipentaa James Wong Howen hieno kameratyö. (Tomi Salovaara)


Su 20.10. klo 17.30 (Design Factory)

Kerhoilta järjestetään Otaniemessä sijaitsevan Desing Factoryn (Betonimiehenkuja 5) Kino-teatterissa, joka sijaitsee rakennuksen kellarikerroksessa.

Abel Ferrara:
Paha poliisi (Bad Lieutenant)
USA 1992 / 96 min / englanti

Abel Ferrara seurasi Christoper Walkenin tähdittämää New Yorkin kuningas -ohjaustaan kaksi vuotta myöhemmin likaisella Pahalla poliisilla. Harvey Keitelin esittämä nimihenkilö on törkysuinen, huumeita käyttävä ja seksiriippuvainen etsivä, joka painii voimakkaiden katolilaisteemaisten syyllisyyden tunteiden kanssa New Yorkin kaduilla.

Paha poliisi keräsi ilmestyessään kiitosta erityisesti Keitelin vahvasta roolityöstä ja Martin Scorsese on nimennyt sen yhdeksi 90-luvun suosikkielokuvistaan. Elokuvan premissi sai myöhemmin vuonna 2009 uuden tulkinnan Werner Herzogin ohjaamassa ja Nicolas Cagen tähdittämässä versiossa, joka Herzogin mukaan ei kuitenkaan ollut sen enempää remake kuin jatko-osakaan. (Arto Kononen)


Su 27.10. klo 17.00 (Kinopoli)

George Cukor:
Tähti on syntynyt (A Star Is Born)
USA 1954 / 176 min / englanti / Blu-ray

Näyttelijä Norman Mainen (James Mason) ura on laskussa. Hän tapaa Esther Blodgettin (Judy Garland) ja he rakastuvat toisiinsa. Norman uskoo Esterillä olevan lahjoja ja onnistuu saamaan hänelle rooliin musikaalissa. Elokuva on menestys ja tekee Esteristä tähden. Lopulta pariskunnan elämä kohtaa suuria haasteita Normanin hukuttaessa omaa epäonnistumisen tunnettansa alkoholiin.

Tähti on syntynyt on Judy Garlandin uran huipentuma. Ansiokkaan Hollywood-maailman kuvauksen ohella se on upea yhdistelmä musiikkia, romanttista tragediaa sekä tähtielokuvaa. James Mason ja Judy Garland ovat rooleissaan täydellisiä! Elokuvasta katsotaan vuoden 1983 rekonstroitu versio, joka sisältää pitkään kadonneena olleita kohtauksia. (Tomi Salovaara)