Montaasin leffailtojen syyskausi potkaistaan käyntiin neljällä leffaillalla syyskuussa. R&A-festivaalin ensimmäisen viikonlopun sunnuntaina 23.9. pidetään taukoa ja annetaan aikaa festivaalin laajan tarjonnan läpikäymiseen. Tällä kertaa ohjelmistoon ovat päätyneet Thom Andersenin Los Angelesin elokuvarepresentaatioita käsittelevä essee-dokumentti Los Angeles Plays Itself, John Carpenterin tunnelmallisen kauhuelokuvan moderni merkkiteos The Thing, Vincent Gallon ysäri-indie Buffalo ’66 ja John Hustonin ryöstöelokuvien suuri klassikko Asfalttiviidakko.
Leffaillat järjestetään syyskuussa Otaniemen Kinopoli-teatterissa tai Montaasin kerhohuoneella (Otakaari 20A). Elokuvat ovat englanninkielisiä tai niissä on englannin- tai suomenkielinen tekstitys. Talon sauna on lämmin leffojen jälkeen Otaniemessä klo 20-21.
2.9. Los Angeles Plays Itself (Kerhohuone, klo 17.00)
9.9. The Thing (Kinopoli, klo 17.30)
16.9. Buffalo ’66 (Kinopoli, klo 17.30)
30.9. Asfalttiviidakko (Kinopoli, klo 17.30)
Tervetuloa!
Esitysvastaavat
Tomi Salovaara / salovaaratomi(at)gmail.com / 050 414 5178
Arto Kononen / arto.kononen(at)helsinki.fi / 040 369 9919
Su 2.9. klo 17.00 (Kerhohuone)
Thom Andersen:
Los Angeles Plays Itself
USA 2004 / 169 min / englanti
Essee-elokuvassaan Thom Andersen tutkii ja pohtii Los Angelesin representaatiota elokuvissa, Hollywoodin luoman L.A.-kuvan ylivaltaa kaupungin todellisen historian yli ja niiden välistä suhdetta.
Esimerkiksi huoltoasemien evoluutio, naapurustojen katoaminen, katastrofielokuvien ideologia tai elokuvaklassikoiden kuten Chinatown ”salaiset historiat” kaikki nivoutuvat yhteen lähinnä Los Angeles -elokuvista koostettujen klippien pinoutuessa Andersenin kuivan älykkään kerronnan alla. Suurennuslasin alla on myös kaupungin arkkitehtuuri ja vaikkapa miten etenkin moderni arkkitehtuuri on Hollywood-elokuvissa usein valjastettu rikollisten tai pahisten kodeiksi. Andersenin näkökulma yhdistääkin muun muassa arkkitehtuurin tuntemuksen, elokuvakritiikin, poliittisuuden ja humoristisuuden luoden helposti lähestyttävän sisältörikkaan kokonaisuuden. Kaikkien elokuvaharrastajien tuntemien klassikoiden lisäksi Andersen lataa cinefiilien checklisteille aimo annoksen vähemmän tunnettuja LA.-elokuvia.
(Arto Kononen)
Su 9.9. klo 17.30 (Kinopoli)
John Carpenter:
The Thing
USA 1982 / 109 min / englanti / blu-ray
Norjalaisen tukikohdan koira päätyy amerikkalaisten tutkimusasemalle aseellisen konfliktin seurauksena hyytävän kylmällä Antarktiksella. Selviää, että tukikohdan kaikki norjalaiset ovat menehtyneet ja että koiran on vallannut otus, joka pystyy täydellisesti imitoimaan erilaisia organismeja. Pian paljastuu, että organismi on vallannut myös erään tutkimusaseman miehistä. Paine miesten kesken eskaloituu räjähdyspisteeseen asti, kun miehet yksitellen päätyvät otuksen uhreiksi äärimmäisten olosuhteiden keskellä.
Kovassa nousussa olleen ohjaaja John Carpenterin elokuva The Thing sai aikoinaan huonoja arvosteluja kriitikoilta ja menestyi myös kehnosti lippuluukulla osittain huonon ajoituksen vuoksi (E.T., Blade Runner ja Star Trek II pyörivät kaikki samaan aikaan teattereissa). Myöhemmin elokuva on saanut etenkin fanien, mutta myös laajemman yleisön keskuudessa suurta ihailua, ja monet pitävät sitä ohjaajan parhaimpana elokuvana. Elokuva vaikuttaa etenkin klaustrofobisuudellaan ja tarinan tehokkaalla rajauksella. Katsoja ei tiedä tilanteen todellisuudesta elokuvan hahmoja enempää ja tilanteen taustoja ei jäädä liiemmin selittelemään. Jäljellä on vain eloonjäämistaistelu. Legendaarisiksi ovat myöhemmin nousseet myös aikaansa edellä olleet Rob Bottin hirviöefektit sekä Ennio Morriconen yksinkertaisen tehokas musiikki.
(Tomi Salovaara)
Su 16.9. klo 17.30 (Kinopoli)
Vincent Gallo:
Buffalo ’66
USA 1998 / 110 min / englanti
Billy Brown (Vincent Gallo) on juuri vapautunut viiden vuoden tuomion kärsittyään vankilasta ja palaa kotiin. Vanhemmilleen (Ben Gazzara ja Anjelica Huston) Billy on kuitenkin kertonut olleensa viimeiset viisi vuotta hyväpalkkaisessa työssä ja löytäneensä myös morsiamen. Tarinan pitävyyden tukemiseksi kotimatkalla hän kidnappaa teini-ikäisen opiskelijan Laylan (Christina Ricci) ja vie tämän tapaamaan vanhempiaan esittäen tämän olevan tyttöystävä, jonka Billy aikoo viedä vihille. Muissa rooleissa nähdään muun muassa Mickey Rourke ja Rosanna Arquette.
Vaikka Buffalo ’66 ei ollut suuri hitti ilmestyessään, teki Gallon debyyttiohjaus, jossa hän vastasi myös muun muassa käsikirjoituksesta, pääosanäyttelystä ja osittain musiikista, hänestä Yhdysvaltojen indieskenen uuden kuuman nimen Larry Clarkin ja Harmony Korinen vanavedessä. Sittemmin siitä on muodostunut yksi amerikkalaisen 90-luvun indie-elokuvan klassikoista, joka kuitenkin jakaa mielipiteitä osin Gallon ristiriitaisen (julkisen) persoonankin vuoksi, joka toisaalta tuntuu olevan elokuvassakin itsetietoisesti läsnä. Ongelmaisten hahmojen kansoittama outovireinen draamakomedia saa voimansa vahvoista näyttelijäsuorituksista ja omaperäisistä rakenteellisista ja visuaalisista ratkaisuista.
(Arto Kononen)
Su 23.9.
Rakkautta ja Anarkiaa -festivaalin avajaisviikonloppu. Ei leffailtaa.
Su 30.9. klo 17.30 (Kinopoli)
John Huston:
Asfalttiviidakko (Asphalt Jungle)
USA 1950 / 112 min / englanti / blu-ray
”Crime is only a left-handed form of human endeavour”
Hiljattain vankilasta vapautunut mestarivaras kokoaan tiimin mielessään miljoonan dollarin arvoinen jalokivisaalis. Mukaan hän saa varakkaan lakimiehen sekä kolme ammattirikollista varustettuna omilla erikoistaidoillaan. Kaikilla keikkaan osallistuvilla on omat suunnitelmansa varakkaan tulevaisuuden varalle, mutta amatöörimäiset virheet uhkaavat asettua unelmien tielle.
Asfalttiviidakko on kaikkien myöhempien ryöstö- / keikkaelokuvien esikuva ja edelleen ylittämätön saavutus genressään. Joukon kokoaminen, keikan suunnittelu (kartat, lokaation kartoitus yms.) ja keikan jälkeinen verinen jälkipyykki ovat muodostaneet pohjan lähes kaikille myöhemmille ryöstöleffoille. Asfalttiviidakko on kuitenkin enemmän kuin suoraviivainen keikkaelokuva ja tarjoaa myös fatalistisia aikalaisnoireja monitasoisemman ja realistisemman näkemyksen rikoksen luonteesta ja sen mekanismeista. Rikos on vain yksi yrittäjyyden muoto ja sattumalla on irvokas rooli hahmojen kohtalon muovautumisessa useiden Hustonin teosten tapaan. Elokuvan suuriin ihailijoihin kuulunut Jean-Pierre Melville totesi kerran, että on olemassa tasan 19 eri dramaattista skenaariota poliisien ja rosvojen väliselle kanssakäymiselle ja, että Asfalttiviidakko sisältää ne kaikki.
(Tomi Salovaara)