Syyskuussa Montaasin leffailloissa katsotaan Walter Hillin The Warriors, Andrzej Żuławskin Possession sekä hiljattain edesmenneen William Friedkinin Pelon palkka.

Leffaillat järjestetään syyskuussa Montaasin kerhohuoneella (Otakaari 20A, kellarikerros). Elokuvat ovat englanninkielisiä tai niissä on englanninkielinen tekstitys.

In Montaasi’s movienights of September we’ll be watching Walter Hill’s The Warriors, Andrzej Żuławski’s Possession, and Sorcerer by recently passed away William Friedkin.

The Movie nights are held in Montaasi’s clubroom (Otakaari 20A, basement level). Movies are either spoken or subtitled in English.

3.9. The Warriors (Kerhohuone, klo 18.00)
10.9. Possession (Kerhohuone, klo 18.00)
24.9. Pelon palkka (Kerhohuone, klo 18.00)

Tervetuloa!

Esitysvastaavat

Peter Sormunen / peter.sormunen(at)outlook.com / Telegram: @sormpe
Tuomas Lievonen / tuomas.lievonen(at)aalto.fi / Telegram: @LsamouT
Juri Louhio / juri.louhio(at)aalto.fi / Telegram: @J_Anton_Lou


Su 3.9. klo 18:00 (Kerhohuone)

Walter Hill:
The Warriors
USA 1979 / 89 min / englanti (in English)

(FI)

New Yorkissa kaksi kilpailevaa jengiä ajautuvat suuriin erimielisyyksiin, kun toisen jengin johtaja murhataan. Tästä aiheutuu suuret jännitteet jengien välille ja syytetty osapuoli pyrkii matkaamaan pitkän matkan New Yorkin läpi omalle seudulleen turvaan.

Walter Hillin mestariteos kuvaa raa’asti, mutta tyylikkäästi alamaailman jengielämää. Elokuva osottautui nuorten ihmisten suosimaksi, vaikka ensi-illan aikaan elokuvaa syytettiin hetkellisesti lisääntyneen väkivallan aiheuttamisesta. Hillitäkseen levottumuuksia studio luopui väliaikaisesti kokonaan elokuvan mainostamisesta.

(EN)

Two rivaling street gangs end up in a scuffle after a gang leader is murdered. The tension between the gangs build up when the accused party try to make their way through New York into their own territory to safety.

Walter Hill’s masterpiece depicts the grueling life of street gangs stylishly. The Film proved to be a great success with young people upon release, although the film was accused of inciting violence amongst moviegoers. To rein in on the uneasiness, the film makers gave up on marketing temporarily.

(Tuomas Lievonen)


Su 10.9. klo 18:00 (Kerhohuone)

Andrzej Żuławski:
Possession
Ranska, Länsi-Saksa 1981 / 124 min / englanti (in English)

(FI)

Itäsaksalainen agentti Mark (Sam Neill) palaa kotiinsa vakoilukeikalta kun hänen vaimonsa Anna (Isabella Adjani) ilmoittaa, että tämä halua avioeron. Selvää syytä erohaluihin tämä ei Markille anna ja tämä alkaa selvittää vaimonsa motiiveja ja tekemisiä.

Häiriintynyttä ja graafista sisältöä silmille puskeva Possession oli puolalaisohjaaja Zulawskille hyvin henkilökohtainen teos johon ohjaaja vuodatti oman avioeroprosessinsa tunteita. Se onkin ehkä puolalaisen Zulawskin tunnetuin teos, suurimman osan elokuvistaan hän teki muualla kuin Puolassa: Länsi-Saksassa kuvattu elokuva heijasteleekin myös kylmän sodan ajan tiettyä epätoivoa ja toivottumuutta. Isabelle Adjani tekee Possessionissa yhden muistettavimmista rooleistaan, josta hänet palkittiin Cannesissa. Elokuva on kasvattanut mainettaan vuosien kuluessa ja se onkin nykyään jonkinlaisessa kulttimaineessa ja sen voidaan nähdeen inspiroineen muun muassa Lars von Trieria (Antichrist).

(EN)

East German agent Mark (Sam Neill) returns home from a espionage mission when his wife Anna (Isabella Adjani) announces that she wants a divorce and does not give clear reason why. Marks starts to his wife’s motives and actions.

Disturbing and graphical psychological horror film by Polish director Andrzej Żuławski reflects emotions and feelings both from Żuławski’s own divorce and despair of Cold War. Cannes awarded Isabelle Adjani plays one of her most memorable roles.

(Peter Sormunen)


Su 24.9. klo 18:00 (Kerhohuone)

William Friedkin:
Pelon palkka (Sorcerer)
USA 1977 / 121 min / englanti (in English)

(FI)

Neljä syrjäiseen kylään Kolumbiassa erinäisistä syistä jumiutunutta epätoivoista miestä (Roy Scheider, Bruno Cremer, Francisco Rabal ja Amadou) löytävät mahdollisuuden pakoon, kun heille tarjotaan työkeikkaa dynamiittikuljetuksen muodossa. Amerikkalainen öljy-yhtiö tarvitsee räjähteitä palavan öljykentän hallintaan, ja ainoa reitti niiden saavuttamiseksi kulkee viidakkoisen ja vuoristoisen polun halki. Epävakaan rahdin kuskaaminen hajoamispisteessä olevilla kuorma-autoilla vie nelikon vaaralliselle matkalla, ja heidän on saavuttaakseen määränpäänsä selvittävä räjähdysalttiin kuormansa lisäksi myös yhteistyöstä paloherkkien luonteidensa välillä.

Elokuussa 2023 edesmenneen William Friedkinin uudelleenfilmatisointi Georges Arnaudin samannimisestä romaanista (aiemman elokuvaversion ohjasi Henri-Georges Clouzot 1953) jäi aikoinaan vain viikkoa aiemmin julkaistun Tähtien sodan varjoon, eikä elokuvan hämmentävä englanninkielinen nimi saati korkea arvostus Clouzot’n versiota kohtaan auttaneet tilannetta. Elokuva jäikin siten vaille suurempaa menestystä niin taloudellisesti kuin arvosteluidenkaan puolesta. Friedkin itse kuitenkin piti elokuvaa yhtenä onnistuneimmistaan, ja myöhemmin niin kriitikot kuin suurempi yleisökin ovat löytäneet uutta arvostusta elokuvaa kohtaan, osan pitäessä sitä jopa ensimmäistä filmatisointia onnistuneempana.

(EN)

Four desperate outcasts (Roy Scheider, Bruno Cremer, Francisco Rabal, and Amadou), stuck in a remote Colombian village, find a way out in the form of a job offer consisting of transporting extremely unstable dynamite. An American oil company needs the explosives to control fires in a burning oil-field, and the only way to access the site lies through a perilous journey into jungle and mountainous terrain using old, dilapidated trucks. The cargo might prove not to be the only hazardous thing aboard, as the quartet must also manage to work together through their volatile personalities to reach their destination.

The re-adaptation of George Arnaud’s ’Wages of Fear’ (previously adapted by Henri-Georges Clouzot in 1953) by William Fridkin, who passed away on august 2023, was initially left in the shadow of Star Wars, released just one week prior. The confusing title, along with high regard for Clouzot’s original version didn’t help, either, and thus the movie didn’t garner great success neither commercially nor critically. Friedkin himself still considered the film as one of his finest accomplishments, and later the movie has managed to find renewed interest and appraisal among both critics and moviegoers, some even preferring it over the original adaptation.

(Juri Louhio)