Vuosi 2015 alkaa Montaasissa leffailtojen osalta tammikuussa, jolloin katsotaan romantiikan mestarin Frank Borzagen mykkäkauden viimeisinä vuosina valmistunut Päivänsäde, Elio Petrin musta satiiri laista ja korruptiosta Epäilyksen yläpuolella, John Frankenheimerin 60-luvun toimintaelokuvan valioita oleva Juna, sekä Sergei Paradžanovin ainutlaatuisen tuotannon loppupäässä valmistunut Linnakkeen legenda.
Leffaillat järjestetään tammikuussa sunnuntaisin Design Factoryn (Betomiehenkuja 5) Kino-teatterissa tai Otakaari 20 A:n kellarikerroksen Kinopoli-teatterissa. Leffaillat alkavat klo 17.30, sauna on lämmin välillä 20-21 ja kerhohuone on käytettävissä hengailuun. Elokuvat ovat englanninkielisiä tai niissä on englannin- tai suomenkielinen tekstitys.
Tervetuloa!
Esitysvastaavat
Tomi Salovaara / tomi.salovaara(at)aalto.fi / 050 414 5178
Arto Kononen / arto.kononen(at)aalto.fi / 040 843 5213
Su 4.1. klo 17.30 (Design Factory)
Leffailta järjestetään Otaniemessä sijaitsevan Design Factoryn (Betonimiehenkuja 5) Kino-teatterissa, joka sijaitsee rakennuksen kellarikerroksessa. Mikäli ulko-ovet eivät ole auki tai et pääse sisään kelloa soittamalla, ota yhteyttä Tomiin (050 414 5178).
Frank Borzage:
Päivänsäde (Lucky Star)
USA 1929 / 100 min / mykkä
Sähkötyömies John (Charkes Farrell) tutustuu Maryyn (Janet Gaynor) ja heidän välilleen syntyy erityinen ystävyys. Sota syttyy ja John lähtee rintamalle. Hän loukkaantuu sodassa ja palaa takaisin halvaantuneena vyötäröstä alaspäin. John tapaa Marya uudestaan ja heidän välilleen syntyy voimakkaita romanttisia tunteita. John on kuitenkin vammautumisensa johdosta kykenemätön ilmaisemaan rakkauttaan.
Romanttisen elokuvan suureksi mestariksi kutsuttu Frank Borgaze teki ainutlaatuisten elokuvien sarjan Janet Gaynorin ja Charles Farrelin kanssa. Päivänsäde on heidän kolmas yhteistyönsä ja aikanaan pitkään kokonaan hävinneeksi elokuvaksi luultu teos, joka sai uuden tulemisensa hyväkuntoisen printin löydyttyä Amsterdamista vuonna 1989. Elokuvan valmistumisaikana sekä mykkäelokuvan kieli että ohjaajan tyyli oli kehittynyt huippuunsa. Päivänsäde on romanttisen elokuvan suuria teoksia, jota sävyttää ohjaajansa unenomaisen runollinen tyyli ja teknillinen mestaruus. (Tomi Salovaara)
Su 11.1. klo 17.30 (Kinopoli)
Elio Petri:
Epäilyksen yläpuolella (Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto)
Italia 1970 / 112 min / italia (eng. tekstit)
Gian Maria Volontén esittämä poliisi tappaa rakastajansa (Florinda Bolkan) jättäen vähitellen itseensä johtavia vihjeitä rikoksesta testaten joutuuko hän syytteeseen teostaan. Epäilyksen yläpuolella muotoutuu tummasävyiseksi ja psykologiseksi satiiriksi laista ja lainvartijoista sekä korruptiosta yhteiskunnan yläportailla.
Pääosarooli on Volontén arvostetuimpia ja elokuva kehäsi laajasti kehuja ilmestyessään voittaen sekä vieraskielisen elokuvan Oscarin, Grand Prix -palkinnon Cannesissa että kansainvälisten elokuvakriitikoiden myöntämän FIPRESCI-palkinnon. Musiikin tähän Petrin tunnetuimpaan työhön laati maestro Ennio Morricone ja nopearytmisen juonen kuljetuksen ja jännityksen kannalta oleellisen leikkauksen Marcello Mastroiannin veli Ruggero Mastroianni, jota on sanottu sukupolvensa parhaaksi italialaiseksi leikkaajaksi. (Arto Kononen)
Su 18.1. klo 17.30 (Kinopoli)
John Frankenheimer:
Juna (The Train)
USA 1964 / 133 min / englanti
Vuonna 1944, toisen maailmansodan ravistellessa Eurooppaa, Ranskan vastarintaliikkeen edustaja ja paikallisen juna-aseman työntekijä Paul Labiche (Burt Lancaster) saa tehtäväkseen estää ranskalaista taidehistoriaa sisältävän junan lähtemisen Ranskasta Saksaan ja natsien haltuun. Ryöstöä johtaa saksalainen eversti Franz von Waldheim (Paul Scofield), joka on myös suuri taiteiden harrastaja. Tehtävä osoittautuu haastavaksi ja Labichen on otettava kaikki fyysiset ja henkiset voimavaransa käyttöön estääkseen junan lähtemisen Saksaan.
John Frankenheimer otti elokuvan ohjausvastuun Arthur Penniltä kuvausten alkuvaiheessa. Voimakastahtoiseksi luonteeksi tiedetty Burt Lancaster, elokuvan tähti ja yksi tuottajista, ajautui erimielisyyksiin Pennin kanssa ja kutsui apuun vanhan tuttunsa (elokuva oli Lancasterin ja Frankenheimerin neljäs yhteistyö). Tuloksena on lopulta yksi 60-luvun näyttävimmistä toimintaelokuvista. Nykypäivän toimintaelokuvan rappiotilassa on ilahduttavaa nähdä elokuva, jossa junat oikeasti törmäävät ja räjähtävät. Vauhdikkaan toimintatrillerin ohessa Juna on kuvaus sodan hulluudesta, sekä uhrauksen ja taiteen merkityksestä. (Tomi Salovaara)
Su 25.1. klo 17.30 (Kinopoli)
Sergei Paradžanov:
Linnakkeen legenda (Ambavi Suramis tsikhitsa)
Neuvostoliitto 1984 / 88 min / georgia (eng. tekstit)
Vanha georgialainen taru kertoo, kuinka georgialaiset soturit taistelivat maansa puolesta. Suramin linnake sortuu uudestaan ja uudestaan ahkerasta rakentamisesta huolimatta. Sitten ennustaja muistaa ennustuksen, jonka mukaan hänen entisen rakastajansa poika tulee muurata seinän sisään elävältä, jotta linnake kestäisi.
Linnakkeen legenda oli armenialaisen Paradžanovin ensimmäinen elokuva 15 vuoden Neuvostoliiton sensuurin jälkeen. Tyyliltään se jatkaa ohjaajan edellisen elokuvan Granaattiomenan väri (1968) värikästä ja staattista taulumaista tyyliä. Paradžanovin elokuvat ovat visuaalisesti ainutlaatuisia ja fantastisia ja ne sisältävät viittauksia armenialaiseen kulttuuriin ja taruihin. Näitä elokuvia katsoessa miettii, että miltä ihmeelliseltä planeetalta tämä ohjaaja tulee ja mitä ihania asioita hän näkee. (Helmi Kajaste)