Elokuussa Montaasin leffailloissa katsotaan Hideaki Annon sekä Shinji Higuchin Kaijū-filmi Shin Godzilla, Kiyoshi Kurosawan Cure, Blake Edwardsin S.O.B. sekä tragikomedia-tuplana Matti Ijäksen Katsastus ja John Websterin dokumentti Pölynimurikauppiaat. Kuun viimeisessä illassa legendaarinen Wolfgang Petersenin Sukellusvene U-96.
Koronatilanteen vuoksi noudatamme edelleen leffailloissa tarkkuutta hygieniassa sekä noudatamme turvavälejä mahdollisimman hyvin. Jos koet olosi flunssaiseksi tai tunnet joitain koronavirustaudin oireita, älä tule leffailtaan.
Leffaillat järjestetään elokuussa Kinopolissa tai Montaasin kerhohuoneella (molemmat alakerran käytävällä osoitteessa Otakaari 20A). Elokuvat ovat englannin- tai suomenkielisiä tai niissä on englannin- tai suomenkielinen tekstitys. Talon sauna on lämmin leffojen jälkeen Otaniemessä klo 20-21.
1.8. Shin Godzilla (Kerhohuone, klo 17.30)
8.8. Cure (Kinopoli, klo 17.30)
15.8. S.O.B. (Kinopoli, klo 17.30)
22.8. Katsastus & Pölynimurikauppiaat (Kinopoli, klo 17.30)
29.8. Sukellusvene U-96 (Kinopoli, klo 17.30)
Tervetuloa!
Esitysvastaavat
Arto Kononen / arto.kononen(at)helsinki.fi / 040 369 9919
Peter Sormunen / peter.sormunen(at)aalto.fi / Telegram: @sormpe
Su 1.8. klo 17.30 (Kerhohuone)
Hideaki Anno, Shinji Higuchi:
Shin Godzilla (Shin Gojira)
Japani 2016 / 120 min / japani (eng. tekstit)
Tokion seudulla on havaittu omituinen vesieläin, joka on upottanut laivoja ja alkaa lähestyä rannikkoa uhkaavasti. Radioaktiivista säteilyä tuottava otus on tietenkin itse hirviöiden kuningas Godzilla, jonka pysäyttäminen ennen tilanteen eskaloitumista jää tällä kertaa Japanin valtion byrokratiakoneiston vastuulle.
Vuoden 2014 amerikkalaisen Godzilla-filmatisoinnin aikoihin myös Toho päätti tehdä oman rebootin, minkä tarkoituksena oli (jälleen kerran) nostaa hirviöiden kuningas camp-suosta takaisin kantaaottaville juurilleen. Perinteisen hirviömyllerryksen lisäksi elokuvan keskittyy Japanin valtion kriisinhallintaan ja sen ongelmiin yllättävän katastrofin sattuessa, mihin on otettu inspiraatiota erityisesti vuoden 2011 tsunamista ja Fukushiman ydinvoimalaonnettomuudesta. Suoraan kriisitiedotustilaisuuksista revityn satiirin ansiosta elokuva oli suuri menestys Japanissa mutta ei auennut julkaisunsa aikana yhtä hyvin kasainväliselle yleisölle.
(Jaakko Hassinen)
Su 8.8. klo 17.30 (Kinopoli)
Kiyoshi Kurosawa:
Cure
Japani 1997 / 111 min / japani (eng. tekstit)
Raaka sarja murhia järkyttää Tokiossa. Uhreja yhdistää vain niskaan/kaulaan kaiverrettu X. Jokaisessa tapauksessa murhaaja löydetään uhrin läheltä, mutta ilman muistikuvia tapahtumista. Etsivä Takabe ja psykologi Sakuma pestataan setvimään vyyhtiä, mutta tutkimus ei tunnu etenevän mihinkään.
Poliisiproseduraalin kehikossa laauhustavan Kiyoshi Kurosawan Curen voisi määritellä jonkinlaiseksi psykologisen kauhun ja kummitusjutun välimuodoksi. Kuten usein Kurosawan teoksissa, Curenkin kauhu kehkeytyy klaustrophobisista yksinäisyyden ja eristyneisyyden tunteista. Kurosawa ei tarjoa yleisölleen shokkihoitoa tai helpota sen urakkaa kameran arvottamilla yksityiskohdilla vaan pitää kasuaalin tai lähes kliinisen etäisyyden tapahtumiin. Kaikki on sijoitettu freimeihin tai ehkä piinaavasti niiden ulkopuolelle ja katsoja imetään osallistumaan kauheuksien luomiseen. Kurosawa on kertonut elokuvan syntyneen hänen nuorempana paljon katsomiensa amerikkalaisten kauhuelokuvien vaikutuksesta ja olosuhteissa, joissa genre-elokuvan suosion kasvu mahdollisti riittävän rahoituksen. Siitä tuli ohjaajan ensimmäinen kansainvälinen läpimurto ja mm. Bong Joon-Ho on tunnustanut sen vaikutuksen omiin töihinsä.
(Arto Kononen)
Su 15.8. klo 17.30 (Kinopoli)
Blake Edwards:
S.O.B.
Yhdysvallat 1981 / 122 min / englanti
Elokuvatuottaja Felix Farmer (Richard Mulligan) on tottunut kulkemaan hitistä toiseen. Kun Farmerin viimeisin elokuva floppaa, Hollywood kääntää hänelle selkänsä ja Farmer vajoaa syvään masennukseen. Lopulta pohjalle vajonnut tuottaja keksii, miten pelastaa elokuvansa ja uransa: muuttamalla epäonnistunut draama pehmopornomusikaaliksi.
Vaaleanpunaisilla panttereilla menestystä niittänyt Blake Edwards vietti suurimman osan 70-luvusta Sveitsissä, omaehtoisessa evakossa Hollywoodista. Hittikomedia 10 – nainen kuin unelma (1979) käynnisti Edwardsin uran renessanssin, mutta ohjaajalla oli vielä kana kynittävänä elokuva-alan kanssa. Edwards kanavoi kaiken raivonsa S.O.B.:hen (nimi tulee sanoista ”standard operating bullshit”), joka on edelleen yksi tulikivenkatkuisimmista Hollywood-satiireista. Legendaarinen William Holden nähdään viimeisessä roolissaan.
(Jussi Tarvainen)
Su 22.8. klo 17.30 (Kinopoli)
Matti Ijäs:
Katsastus
Suomi 1988 / 56 min
Matti Ijäksen Joni Skiftesvikin novelleihin perustuva tv-elokuva Katsastus seuraa Viltterin (Vesa Vierikko), Öövinin (Sulevi Peltola) ja Junnun (Markku Maalismaa) poikamaista uhoa vanhenemista vastaan. Jonkinlaista kulttimainetta nauttivaa elokuvaa on versioitu myös näytelmänä ja kesäteattereissa.
(Peter Sormunen)
klo 18:30
John Webster:
Pölynimurikauppiaat
Suomi 1993 / 52 min
John Websterin legendaarinen Pölynimurikauppiaat esittää tragikoomisen kuvauksen lama-Suomen yritteliäisyydestä. Pölynimijöitä pitäisi saada myytyä ja elokuvan päähenkilöiden Kristiinan, Heimon ja Kimmon myyntitapahtumat herättävät katsojissa hilpeyttä prospektien koittaessa kieltäytyä kohteliaasti tarjouksista.
(Peter Sormunen)
Su 29.8. klo 17.30 (Kinopoli)
Wolfgang Petersen:
Sukellusvene U-96 (Das Boot)
Länsi-Saksa 1981 / 149 min / saksa (eng. tekstit)
Seuraamme saksalaisen sukellusveneen sekä sen miehistön vaiheita toisessa maailmansodassa.
Wolfgang Petersenin kuusi Oscar-ehdokkuutta kerännyt Das Boot sai ensi-iltansa vuonna 1981 ollen siihen asti kallein ja suurin saksalainen elokuva. Jo julkaisuvuonnaan Das Boot oli menestys ja se avasi Petersenille portit Hollywoodiin. Edelleen se on yksi tunnetuimmista ja arvostetuimmista sotaelokuvista ja sitä on kiitelty sodan kuvauksen autenttisuudesta sekä hyvästä tasapainosta henkilökuvauksen ja toiminnan välillä. Elokuvaan löyhästi liittyvä tv-sarjamuotoinen jatko-osa Das Boot – Sukellusvene U-612 julkaistiin vuonna 2018. Elokuvasta katsomme sen alkuperäisen teatteriversion.
(Peter Sormunen)