Huhtikuussa Montaasin leffailloissa katsotaan Troy Duffyn ”The Boondock Saints”, Federico Fellinin ”8½”, sekä Jean-Pierre Melvillen ”Punainen ympyrä”.

Leffaillat järjestetään huhtikuussa Kinopolissa ja Montaasin kerhohuoneella (Otakaari 20A, kellarikerros). Elokuvat ovat englanninkielisiä tai niissä on englanninkielinen tekstitys, poislukien ”8½”, joka on tekstitettynä suomeksi .

In Montaasi’s movie nights of  April we’ll be watching Troy Duffy’s ”The Boondock Saints”, Federico Fellini’s ”8½”, and Jean-Pierre Melville’s ”Le Cercle Rouge”.

The Movie nights are held in Kinopoli and Montaasi’s clubroom (Otakaari 20A, basement level). Movies are either spoken or subtitled in English, except for ”8½”, which is subtitled in Finnish.

14.4. The Boondock Saints (Kerhohuone, klo 18.00)
21.4.  (Kinopoli, klo 18.00)
28.4. Le Cercle Rouge (Kinopoli, klo 18.00)

Tervetuloa / Welcome!

Esitysvastaavat

Peter Sormunen / peter.sormunen(at)outlook.com / Telegram: @sormpe
Tuomas Lievonen / tuomas.lievonen(at)aalto.fi / Telegram: @LsamouT
Juri Louhio / juri.louhio(at)aalto.fi / Telegram: @J_Anton_Lou


Su 14.4. klo 18:00 (Kerhohuone)

10 Vigilant Facts About 'The Boondock Saints' | Mental Floss

Troy Duffy:
The Boondock Saints
USA 1999 / 108 min / englanti (in English)

(FI)

Irlantilaiset MacManusin veljekset (Sean Patrick Flanery ja Norman Reedus) kokevat valaistuksen ja lähtevät suorittamaan Jumalan tehtävää puhdistaessaan Bostonin katuja pahuudesta. Heidän väkivaltaisten metodien perään lähetetään FBI-agentti Paul Smecker (Willem Dafoe), joka pyrkii estämään veljeksiä toteuttamasta oman käden oikeutta.

Troy Duffyn esikoiskäsikirjoitus ja -ohjaus sai idean Duffyn omista kokemuksistaan todistaessaan huumediilerien toimintaa. Duffy myös myöhemmin ohjasi elokuvalle jatko-osan ja nyt elokuvalle on myös ilmoitettu tulevan toinen jatko-osa, jossa päähenkilöt palaavat rooleihinsa. Alkuperäinen elokuva on kerännyt aikojen saatossa enemmän arvostusta kuin julkaisunsa aikaan.

(EN)

Irish MacManus brothers (Sean Patrick Flanery and Norman Reedus) experience enlightenment and set out to fulfill God’s mission to clean the streets of Boston from evil. FBI agent Paul Smecker (Willem Dafoe) is sent after their violent methods and tries to prevent the brothers from carrying out their own justice.

Troy Duffy’s writing and directional debut got the idea from Duffy’s own experiences witnessing the activities of drug dealers. Duffy also later directed a sequel to the film and now it has been announced that there will be a second sequel to the film, where the main characters will return to their roles. The original film has garnered more appreciation over time than it did at the time of its release.

(Tuomas Lievonen)

 


Su 21.4. klo 18:00 (Kinopoli)

Federico Fellini:

Italia 1963 / 138 min / italia (in Italian)

(FI)
Ohjatessaan viimeisintä elokuvaansa Guido Anselmi (Marcello Mastroianni) huomaa olevansa jumissa niin taiteellisesti kuin myös henkilökohtaisen elämänsäkin suhteen. Kamppaillessaan inspiraation ja merkityksen löytämisen kanssa hän vetäytyy muistojen, unelmien ja fantasioiden täyttämään maailmaan, etsien turvaa tuotantotiimin paineilta ja oman elämänsä vaatimuksilta.

Omaelämäkerrallisia elementtejä sisältävä Fellinin mestariteos käsittelee luovaa prosessia sekä sen mukanaan tuomia haasteita ja paineita, samoin kuin niiden käsittelyä tekijän henkilökohtaisten ongelmien ja ihmissuhteiden keskellä. Se keräsi mainetta ja kiitosta vahvasta visuaalisesta tyylistään ja surrealistisesta tarinankerronnastaan niin kriitikoiden kuin yleisöjenkin keskuudessa, vakiinnuttaen paikkansa yhtenä kaikkien aikojen vaikutusvaltaisimmista ja pysyvimmistä elokuvateoksista.

(EN)
While directing his latest feature, Guido Anselmi (Mercello Mastroianni) finds himself stuck both artistically as well as with his personal life. As he struggles to find inspiration and meaning, he retreats into a world of memories, dreams, and fantasies,seeking refuge from the pressures of his production team and the demands of his own life.

Containing autobiographical elements, Fellini’s masterpiece deals with themes of the creative process and challenges and pressures that come along with it, as well coping with them, along with the personal issues of the author.Praised for its bold visual style, and surreal storytelling, the film earned accolades from both critics and audiences, cementing its status as one of the most influential and enduring films in cinema history.

Juri Louhio)

 


Su 28.4. klo 18:00 (Kinopoli)

Jean-Pierre Melville:
Punainen ympyrä (Le Cercle Rouge)
Ranska 1970 / 136 min / ranska (in French)

(FI)
Sattuma saattaa yhteen hiljattain vankilasta vapautuneen Coreyn (Alain Delon), vankikarkuri Vogelin (Gian Maria Volonté), sekä entisen poliisin Jansenin (Yves Montand), ja kolmikko lyöttäytyy yhteen suunnittelemaan pariisilaisen jalokiviliikkeen ryöstöä. Suunnitelman toimeenpanoa kuitenkin varjostavat niin keinoja kaihtamaton etsivä Mattei (André Bourvil) kuin myös välienselvittelyt muun rikollisen alamaailman välillä.

Melvillen tyylitelty ja minimalistinen rikostrilleri ammentaa vaikutteita 30 ja 40 -lukujen amerikkalaisesta noir-kuvastosta, ja se menestyi hyvin niin kriitikoiden kuin yleisöjenkin keskuudessa. Elokuva jäi Melvillen toiseksi viimeiseksi, ja sitä pidetään yhtenä ranskalaisen rikoselokuvan klassikoista.

(EN)
Fate brings together recently released prisoner Corey (Alain Delon), an escaped convict Vogel (Gian Maria Volonté), as well as former police officer Jansen (Yves Montand). The trio begins to plan an elaborate heist on a Parisian jewelry store, but execution of the plan is shadowed by relentless detective Mattei (André Bourvil) as well as confrontations with the rest of the criminal underworld.

Melville’s stylish and minimalistic crime thriller draws influence from American noir-filmography of 30’s and 40’s, and was well-received among both critics and audiences. The penultimate film of Melville is still regarded as one of the classics of French crime cinema.

(Juri Louhio)