Joulukuussa Montaasin kerhoilloissa katsotaan Sergio Leonen Zapata-länkkäri Maahan, senkin hölmö!, Jean-Pierre Melvillen rikoselokuva Ilmiantaja, Franticek Vacilin tšekkiklassikko Marketa Lazarova, Ernst Lubistchin viehättävä Kauppa kulman takana ja Ingmar Bergmanin kultakauden vähemmän nähty Elämän kynnyksellä.

Kerhoillat järjestetään joulukuussa sunnuntaisin Otakaari 20 A:n kellarikerroksen Kinopoli-teatterissa, Aalto Design Factorylla ja Hakaniemessä. Kerhoillat alkavat klo 17.30 (katso poikkeukset alta), sauna on lämmin välillä 20-21 ja kerhohuone on käytettävissä hengailuun. Elokuvat ovat englanninkielisiä tai niissä on englannin- tai suomenkielinen tekstitys.

Tervetuloa!

Esitysvastaavat
Arto Kononen / arto.kononen(at)aalto.fi / 040 843 5213
Tomi Salovaara / tomi.salovaara(at)aalto.fi / 050 414 5178


Su 1.12. klo 17.30 (Design Factory)

Kerhoilta järjestetään Otaniemessä sijaitsevan Design Factoryn (Betonimiehenkuja 5) Kino-teatterissa, joka sijaitsee rakennuksen kellarikerroksessa.

Duck

Sergio Leone:
Maahan, senkin hölmö! (Giù la testa / Fistful of Dynamite)
Italia 1971 / 150 min / englanti (suom. tekstit)

Leonen viimeinen western Maahan, senkin hölmö! kuuluu spaghetti-länkkäreiden Meksikoon sijoittuvien ja sen vallankumouksen mullistuksiin liittyvien poliittisten teemojen kanssa flirttailevien ns. Zapata-länkkäreiden alalajiin. Juan Miranda (Rod Steiger) ryöstää rikkaiden miesten vankkurit ja ohitse kulkee brittejä pakeneva IRA:n räjähde-spesialisti John Mallory (James Coburn). Saatuaan selville Malloryn huomattavan räjähdeosaamiseen Miranda pyrkii värväämään tätä mukaan suunnitelemaansa Mesa Verden pankin ryöstöön. Mallory aikoo kuitenkin taistella vallankumouksellisten kapinallisten apuna. Elokuva yhdistää älykkään Malloryn ja naiivin Mirandan vastakohtaiset henkilöhahmot samoja polkuja kulkevaan vauhdikkaaseen tarinaan, jossa molempien eriävät motiivit kuitenkin johtavat heidät taistelemaan saman asian puolesta.

Huuliharppukostajan jälkeen Leone ei aikonut enää tehdä western-elokuvia ja tähän elokuvaan olikin kaavailtu ohjaajaksi sekä Peter Bogdanovichia että Sam Peckinpahia (jonka Hurja joukko -elokuvan on sanottu olleen yksi Maahan, senkin hölmö!:n vaikutteista) Leonen toimiessa pikemminkin valvovassa roolissa, mutta ilmeisesti kumpikin amerikkalaisohjaaja koki Leonen mukanaolon rajoittavan heidän omaa ilmaisuvapauttaan. Elokuvan päätähdet Steiger ja Coburn eivät puolestaan tämän jälkeen suostuneet työskentelemään ellei Leone itse ohjaisi elokuvaa, joten apulaisohjaaja Giancarlo Santi joutui lopulta väistymään Leonen tieltä vastattuaan kuvauksista 10 ensimmäisen päivän ajan. Elokuvan musiikista vastasi jälleen kukas muukaan kuin Ennio Morricone. (Arto Kononen)


Su 8.12. klo 18.00 (Kinopoli)

Huomioi alkamisaika!

Doulos

Jean-Pierre Melville:
Ilmiantaja (Le doulos)
Ranska 1962 / 108 min / ranska (eng. tekstit)

Ilmiantajan tarina avautuu narratiivin vuorotellessa kahden päähenkilön, Silienin (Jean-Paul Belmondo) ja Mauricen (Serge Reggiani), näkökulmien välillä. Kuuden vuoden vankilatuomionsa juuri kärsinyt Maurice ei ehdi olla vapaalla jalalla kauaa, kun hän on jo murhannut aikaisemman yhteisen ryöstösaaliin kätkeneen ystävänsä Gilbertin. Seuraavan ryöstönsä suunnitelman Maurice jakaa Silienin kanssa, jonka toisaalta huhutaan olevan poliisin tiedonantaja. Ilmiantajan maailmassa ystävyyden arvo on vähäistä ja luottamus on häilyvää.

Melville nivoo hienovaraisesti rikoselokuvansa kehykseen uuden aallon ja film noirin vivahteita ja ohjaajan elokuvien yhteydessä on puhuttu myös ns. maagisesta realismista, jossa karuun todellisuuteen sekoitetaan yliluonnolliseltakin vaikuttavia elementtejä. Lavastuksen asettelulla korostetaan vähäpuheisten hahmojen voimakkaita tunteita ja Melvillen varjojen käytön ja trenssien ja hattujen täyttämän puvustuksen voi nähdä käsittävän lähes fetisistisiä piirteitä. Ilmiantaja sisältää jo useat Melvillen tavaramerkeistä, jotka tulivat kaikille tutuiksi viimeistään muutama vuosi myöhemmin ilmestyneissä mestariteoksissa Ajojahti ja Punainen ympyrä.
(Arto Kononen)


Su 15.12. klo 18.00 (Hakaniemi)

Kerhoilta järjestetään Hakaniemessä Jussi Tarvaisen asunnolla. Ilmoittautumiset (paikkoja rajatusti) ja tarkempi sijanti osoitteessa jussi.tarvainen(at)aalto.fi. Huomio myös alkamisaika.

Marketa Lazarova - neg cb 29.jpg

Franticek Vlacil:
Marketa Lazarova
Tsekkoslovakia 1967 / 165 min / tšekki (eng. tekstit) / Blu-ray

Mikolas ja hänen veljensä Adam ryöstävät matkaajia heidän tyrannimaisen isänsä Kozlikin käskystä. Eräs ryöstö eskaloituu hurjaksi joukkomurhaksi, mutta yksi matkaaja pääsee karkuun. Hän osoittautuu olevan saksilainen aristokraatti ja kuninkaan hyvä ystävä. Kozlik valmistautuu kostoon kuninkaan osalta ja yrittää saada naapurinsa Lazarin puolelleen. Hänen kieltäydyttyä Mikolas sieppaa Lazarin tyttären Marketan. Samaan aikaan kuningas lähettää joukkonsa kostamaan Kozlikille.

Marketa Lazarovaa pidetään kotimaassaan yleisesti kaikkien aikojen parhaana tšekkiläisenä elokuvana. Tämä Vladislav Vancuran kirjaan perustuva historiallinen elokuva on sykähdyttävä ja runollinen tarina kahden keskiaikaisen klaanin kohtaamisesta. Elokuvaa on verrattu Kurosawan Seitsemään samuraihin vaikuttavan eeppisenä ajankuvana ja Tarkovskin Andrei Rubleviin runollisesta kerronnastaan. Vaikuttavan laajakuvakuvauksen, leikkauksen ja äänisuunnittelun yhdistelmänä Marketa Lazarovaa voisi kutsua kokeelliseksi toimintaelokuvaksi. (Tomi Salovaara)


Su 22.12. klo 17.30 (Kinopoli)

Shop

Ernst Lubitsch:
Kauppa kulman takana (The Shop Around the Corner)
USA 1940 / 98 min / englanti

Hugo Matuschek (Frank Morgan) omistaa pienen matkamuistomyymälän Unkarin Budapestissa. Myymälän palkkalistoille kuuluvat pieni ja värikäs joukko työntekijöitä, joista älykäs ja osaava Alfred Kralik (James Stewart) on voittanut Matuschekin luottamuksen puolelleen ja on myymälän ykkösmyyjä. Matuschek palkkaa uuden myyjän Klara Novakin (Margaret Sullivan), joka ei tule ollenkaan toimeen Alfredin kanssa. Klara ja Alfred ovat kuitenkin aloittaneet romanttisen kirjekaveruuden epätietoisina toistensa identiteeteistä.

Kauppa kulman takana on Lubitschin melodraaman ja komedian hieno yhdistelmä, joka sisältää Lubitschin elokuville tyypillisesti loistavasti toimivan ensemble-roolituksen. Elokuva on Stewartin herkän rekisterin parhaita elokuvia, joka on kiehtovaa seurattavaa pääparin loistavasti toimivien kemioiden ansiosta. Myymälän työntekijöistä koostuva sivuhahmojen joukko on fantastinen. Tämä joulun aikaan sijoittuva Lubitschin elokuva on hauska, koskettava, raikas ja lämmin. Tästä on loistava aloittaa joulu. (Tomi Salovaara)


Su 29.12. klo 17.30 (Kinopoli)

Alkukuvana:

Ken Jacobs:
Little Stabs at Happiness
USA 1960 / 15 min

Närä

Ingmar Bergman:
Elämän kynnyksellä (Närä livet)
Ruotsi 1958 / 82 min / ruotsi (eng. tekstit) / Blu-ray

Kolme hyvin erilaista naista tapaavat äitiyspoliklinikalla. Celia (Ingrid Thulin) yrittää päästä yli keskenmenon aiheuttamasta traumasta, Hjördis (Bibi Andersson) on yrittänyt tehdä abortin syntymättömälle lapselleen, Stina (Eva Dahlbeck) odottaa puolestaan innoissaan lapsensa syntymää rakastavan miehensä kanssa. Voimakas sidos kasvaa naisten välille, kun he jakavat surunsa, kauhunsa ja kokemuksensa intensiivisissä kohtaamisissa.

Elämän kynnyksellä on vähemmän tunnettu merkkiteos Bergmanin uran kultakaudelta. Elokuva voitti kuitenkin aikanaan Cannesin elokuvajuhlien parhaan ohjauksen palkinnon Bergmanille ja elokuvan koko naiskolmikko (Thulin, Andersson ja Dahlbeck) palkittiin parhaan naisnäyttelijän palkinnolla. Bergmanin elokuvan keskiössä ovat jälleen kerran kolme hienosti hahmoteltua ja tulkittua naishahmoa. Tuskin kukaan ohjaaja on lähellekkään kyennyt luomaan elokuvissaan yhtä hienojen, syvien ja naisten identiteettiin katsovien naishahmojen kokoelman kuin Bergman. Näiden luomusten tulkkeina toimivat hänen uskomattomat näyttelijänsä. Bergmanin vakionäyttelijöiden muodostama ensemble on täysin poikkeuksellinen, voidaan hyvällä syyllä puhua perheestä. (Tomi Salovaara)