Montaasin kesäkuun leffailloissa katsotaan Henry Levinin mielikuvituksellinen Jules Verne -filmatisointi Matkalla maan keskipisteeseen (1959), Alain Delonin läpimurtoelokuviin lukeutuva Rene Clémentin ohjaama Ripley-elokuva Kuuma aurinko (1960), Krzysztof Kieslowskin varhaistuotannon helmi Amatööri (1979), Sam Peckinpahin lempeä lännenelokuvan joutsenlaulu Balladi Cable Hoguesta (1970) sekä Alfred Hitchcockin legendaarinen Linnut (1963).
Leffaillat järjestetään kesäkuussa Otaniemen Kinopoli-teatterissa (Otakaari 20A). Elokuvat ovat englannin- tai suomenkielisiä tai niissä on englanninkielinen tekstitys. Talon sauna on lämmin leffojen jälkeen Otaniemessä klo 20-21.
2.6. Matkalla maan keskipisteeseen (Kinopoli, klo 17.30)
9.6. Kuuma aurinko(Kinopoli, klo 17.30)
16.6. Amatööri (Kinopoli, klo 17.30)
23.6. Balladi Cable Hoguesta (Kinopoli, klo 17.30)
30.6. Linnut (Kinopoli, klo 17.30)
Tervetuloa!
Esitysvastaavat
Tomi Salovaara / salovaaratomi(at)gmail.com / 050 414 5178
Arto Kononen / arto.kononen(at)helsinki.fi / 040 369 9919
Peter Sormunen / peter.sormunen(at)aalto.fi / Telegram: @sormpe
Su 2.6. klo 17.30 (Kinopoli)
Henry Levin:
Matkalla maan keskipisteeseen (Journey to the Center of the Earth)
USA 1959 / 129 min / englanti
Joukko eksentrisiä tiedemiehiä lähtee vanhemman professorin (James Mason) johdolla etsimään salaista portaalia maailman keskipisteeseen. Pian ryhmä saa kuitenkin selville, että he eivät ole ainoita, jotka ovat uskomattoman löydön perässä. Kilpajuoksu kohti maailman keskipistettä käy kovana ja löytöretkeläiset kohtaavat matkallaan useita seikkailuja kadonneen kaupungin Atlantiksen löytämisestä aina jättisienillä matkustamiseen.
Sukelluslaivalla maapallon ympäri (1954) jättimenestyksen ja Maailman ympäri 80 päivässä (1956) Oscar-suosion jälkeen aika oli otollinen myös Jules Verne -klassikon Matkalla maan keskipisteeseen filmatisoinnille. Kyseessä on näistä kaikista elokuvista mielikuvituksillisin ja riemastuttavin ja se onkin täydellistä koko perheen viihdettä. Tehostemeren seassa elokuvan ydintä pitää koossa herkullinen henkilöhahmojen joukko James Masonin ja paremmin laulajana tunnetun Pat Boonen johdolla (yhdeksi elokuvan tähdistä on eittämättä laskettava myös Bernard Herrmannin muhkeasti sävelletty musiikki). Tarinaelementit on nidottu yhteen fantastisena ihmetysten sarjana: purkautuvia tulivuoria, suolakuiluja, tulvia sekä valtavia liskoja ja nämä kaikki toteutettuna ilman CGI:tä. Kyseessä on siis jokaisen pikkupojan unelma ja totutustihan teekkarin ja nörtähtävän pikkupojan välillä ei ole suurtakaan eroa.
(Tomi Salovaara)
Su 9.6. klo 17.30 (Kinopoli)
René Clément:
Kuuma aurinko (Plein soleil)
Ranska, Italia 1960 / 115 min / ranska, englanti, italia (eng. tekstit)
Tom Ripley (Alain Delon läpimurtoroolissaan) on kunnianhimoinen, komea nuori mies. Muuan amerikkalainen miljonääri palkkaa hänet tuomaan poikansa kotiin hummailemasta Italian auringon alta. Ripleyn ja noudettavan nuorukaisen, Philippen (Maurice Ronet), välille kehittyy mielenkiintoisia sfäärejä saava suhde, joka eskaloituu pahemman kerran, kun Ripley kokee saavuttamansa aseman uhatuksi.
Patricia Highsmithin romaaniin Lahjakas herra Ripley pohjautuva vähäeleinen jännitystrilleri Kuuma aurinko punoo kiehtovasti ihmiselämän valtasuhteita ja luonteita yhteen. Välimeren kauniit maisemat ja aurinkoinen miljöö tarjoavat mielenkiintoisen taustan tummasävyisellä sisällöllä tarjoillulle ranskalaisen rikoselokuvan klassikoihin kuuluvalle teokselle. Harmittavan aikaisin menehtynyt brittiohjaaja Anthony Minghella ohjasi viime vuosituhannen loppupuolella loistavan (ja ehkä paremmin tunnetun) versioinnin samasta romaanista nimellä Lahjakas herra Ripley.
(Peter Sormunen)
Su 16.6. klo 17.30 (Kinopoli)
Krzysztof Kieslowski:
Amatööri (Amator)
Puola 1979 / 112 min / puola (suom. tekstit)
Pikkukaupungissa asuva ja tehtaassa työskentelevä Filip (Jerzy Stuhr) on tavallinen omaa elämäänsä elävä duunari, joka ostaa 8-millimetrin elokuvakameran tarkoituksenaan kuvata vastasyntyneen tyttärensä varhaislapsuutta. Työnantajansa toimesta Filip pestataan kuvaamaan myös tehtaan 25-vuotisjuhlat. Tämä syöksää Filipin kuvaushulluuteen, kun hän tajuaa elokuvan äärimmäisen rikkaat luomiskeinot ja vaikutusmahdollisuudet. Jopa monomaniaan yltävä kamerainnostus vaikuttaa väistämättä kuitenkin myös Filipin lähipiiriin ja perhesuhteisiin.
Puolan tunnetuimpiin elokuvaohjaajiin kuuluvan Krzysztof Kieslowskin läpimurtoelokuva Amatööri on ilahduttavan rikas kuvaus innokkaan kameraintoilijan sukelluksesta siihen, mitä alun perin viaton harrastus voikaan tekijälleen tarjota. Jopa metaelokuvan tasolle yltävä elokuva esittää rikasta kuvausta myös sosialistisesta yhteiskunnasta kuvaten ahtaan Puolan tunkkaista kuvastoa rajoitetusta maailmasta linkittyen siihen mitä Kieslowski on itse joutunut ahtaassa sosialismiyhteiskunnassa kokemaan. Samalla elokuva tarjoaa katsojalle hämmästyttävän ilahduttavan kuvaston elämässä saavutettavien tunnetilojen rikkaudesta elokuvakameran linssin läpi. Elokuva voitti lukuisia palkintoja niin Euroopan kuin uuden mantereen elokuvafestivaaleilla. Oman säväyksensä elokuvalle antaa myös Kieslowskin tausta dokumenttielokuvassa parissa.
(Peter Sormunen)
Su 23.6. klo 17.30 (Kinopoli)
Sam Peckinpah:
Balladi Cable Hoguesta (The Ballad of Cable Hogue)
Yhdysvallat 1970 / 122 min / englanti
Cable Hogue (Jason Robards) on petetty aavikolle ilman vettä jätetty kullankaivaja. Hän löytää lähteen, joka on otollisesti postivaunureitillä. Hogue perustaa elinkeinokseen lähteelle vaunujen levähdyspisteen. Auton keksiminen kertoo kuitenkin aikojen muuttumisesta, kohta ei vesitaukoa enää tarvita.
Edellisenä vuonna 1969 ensi-iltansa saaneen räjähtävän ja väkivaltaisen 60-luvun lopun ultraviolence-buumiin linkittyvän Hurja joukko-elokuvan jälkeen Sam Peckinpah pysytteli revisionistisena, mutta perinnetietoisena western-genressä. Balladi Cable Hoguesta on kuitenkin rauhallisempi ja seesteisempi osin komediallinenkin teos Peckinpahin filmografiassa ja katsaus vanhan lännen kuolemaan. Elokuvan tekovaihetta leimasi myös Peckinpahin alkoholin kulutus, huonot sääolosuhteet ja 36 työryhmän jäsenen äkkipikainen erottaminen ohjaajan toimesta. Kaoottinen tekoprosessi heikensi Peckinpahin välejä Warnerin kanssa ja hänet sivuutettiin tuotantoon tulossa olevista Syvä joki ja Silmä silmästä (Jeremiah Johnson) -elokuvista, joiden ohjaajaksi häntä harkittiin. Tämä johti ohjaajan Iso-Britanniaan tekemään seuraavan työnsä Olkikoirat.
(Arto Kononen)
Su 30.6. klo 17.30 (Kinopoli)
Alfred Hitchcock:
Linnut (The Birds)
Yhdysvallat 1963 / 119 min / englanti
Yläluokkainen nuori nainen Melanie Daniels (Tippi Hedren) saapuu lintuja lemmikkieläiminä myyvään kauppaan ja tapaa siellä karismaattisen Mitchell Brennerin (Rod Taylor). Melanie saa idean yllättää Mitchell viemällä hänelle lahjaksi kaksi lintua ja matkaa tämä perässä pieneen rannikkokaupunkiin. Odottamatta saaristoluonnon linnut alkavat parveillen hyökkäillä ihmisten kimppuun ja hämmentyneenä Melanie seuraa tilannetta yhä pahenevin seurauksin.
Alfred Hitchcockin viimeisiin mestariteoksiin lukeutuva Linnut pohjautuu (jälleen kerran) Daphne du Maurierin samannimiseen novelliin vuodelta 1952. Hitchcockille tuttu lintuaihe kulminoituu huippuunsa tässä Universalille vaihdoksen tehneen elokuvan mestarin elokuvassa, joka oli samalla elokuvan päänäyttelijättären Tippi Hedrenin debyytti valkokankaalla. Elokuvan kiehtovuus perustunee paljolti musiikin käyttämättömyyteen, mystiseen tunnelmaan sekä pysähtyneisyyteen.
(Peter Sormunen)