Maaliskuun ensimmäisenä sunnuntaina Montaasi menee Arabiarannan Kino Sheryliin katsomaan Coenin veljesten uusimman Hollywood-satiirin Hail Caesar!. Tämän lisäksi leffailloissa katsotaan Luc Bessonin moderni rikoselokuvan klassikko Leon, sekä Claude Sautetin ranskalaisen gangsterielokuvan valioihin lukeutuva Rikolliset. Sunnuntaina 20.3 Montaasi järjestää leffamaratonin Kinopolissa klo 12-20. Maratonin ohjelma tiedotetaan kokonaisuudessaan myöhemmin.

Maaliskuun leffaillat:

6.3 Hail Caesar! (Kino Sheyl, Klo 16)
13.3. Leon (Hakaniemi, Klo 17.30)
20.3 Leffamaraton (Kinopoli, Klo 12-20)
27.3 Rikolliset (Kinopoli, Klo 18)

Leffaillat järjestetään maaliskuussa sunnuntaisin Jussi Tarvaisen kotona Hakanimessä tai Otaniemessä Kinopoli-teatterissa. Kuun ensimmäisenä sunnuntaina menemme Kino Sheryliin. Elokuvat ovat englanninkielisiä tai niissä on englannin- tai suomenkielinen tekstitys.

Tervetuloa!

Esitysvastaavat
Tomi Salovaara / tomi.salovaara(at)aalto.fi / 050 414 5178
Arto Kononen / arto.kononen(at)aalto.fi / 040 843 5213


Su 6.3. Klo 16 (Kino Sheryl)

Hail_Caesar

Poikkeuksellisesti Montaasi ei järjestä perinteistä leffailtaa Kinopolissa maaliskuun ensimmäisenä sunnuntaina 6.3, vaan menemme yhdessä katsomaan Coenin veljesten uusimman elokuvan Hail Caesar!. Näytös on Kino Sheryl -teatterissa (Hämeentie 135 C). Elokuva alkaa klo 16, tavataan Kino Sherylin ala-aulassa klo 15.45. Lippuja voi ostaa osoitteessa http://kinosheryl.fi/fi/liput tai paikan päältä ennen elokuvaa Kino Sherylin kassalta.


Su 13.3. Klo 17.30 (Hakaniemi)

Kerhoilta pidetään Jussi Tarvaisen asunnolla Hakaniemessä. Paikkoja on rajoitetusti, joten ilmoittaudu Jussille sähköpostilla osoitteeseen jussi.tarvainen(at)aalto.fi. Tervetuloa!

Leon

Luc Besson:
Leon / Léon: The Professional
Ranska 1994 / 133 min (version intégrale) / englanti / Blu-ray

Léon (Jean Reno) ja Mathilda (Natalie Portman) ovat molemmat yksinäisiä susia: toinen on palkkatappaja ja toinen pikkutyttö vailla yhtään ystävää. Kun poliisit murhaavat Mathildan perheen, Léonista tulee Mathildan huoltaja, mentori ja koston välikappale.

Luc Besson asettui Ranskan cinéma du look -liikkeen kärkikastiin elokuvillaan Subway (1985) ja Tyttö nimeltä Nikita (1990). Hänen ensimmäinen kansainvälinen tuotantonsa olikin sitten täysosuma, kulttuurien, rekisterien ja lajityyppien vimmainen myllytys, jossa yhdistyvät kohtalokas draama ja sarjakuvamainen toiminta, äärimmäinen väkivalta ja lapsenomainen viattomuus. Kyseessä on moderni ooppera, ikuinen tarina rakkaudesta ja kuolemasta, nyt vain miljoonakaupungin sokkeloon sijoitettuna ja raskaalla aseistuksella varustettuna. Kuvaaja Thierry Arbogast ja säveltäjä Eric Serra nostavat tarinan katutasosta myyttien maailmaan, jossa lukutaidoton emigrantti on suojelusenkeli ja korruptoitunut kyttä (Gary Oldman) absoluuttisen pahan ruumiillistuma. (Jussi Tarvainen)


Su 20.3 (Kinopoli)

Leffamaraton Kinopolissa klo 12-20. Ohjelma tiedotetaan kokonaisuudessaan myöhemmin.


Su 27.3. Klo 18 (Kinopoli)

Huomioi aloitusaika!

Classe-tous_risques

Claude Sautet:
Rikolliset (Classe Tous Risques)
Ranska 1960 / 108 min / ranska (tektitetty englanniksi) / Blu-ray

Abel Davos (Lino Ventura) on poliisia pakosalla Italiassa uhkana kuolemantuomio. Poliisin päästessä hänen jäljilleen, päättää Abel paeta perheineen Ranskaan. Vaarallisen matkan seurauksena Abelin vaimo saa surmansa ja hän jää yksin kahden lapsensa kanssa. Abel hakee apua hänen vanhoilta rikostovereiltaan, mutta huomaa lojaalisuuden olevan tiukassa ja aikojen muuttuneen. Lopulta hän sää yllättävää apua nuorelta ambulanssikuskilta Éric Starkilta (Jean-Paul Belmondo).

Claude Sautetin Rikolliset jäi ilmestyessään täysin ranskalaisen uuden aallon elokuvien varjoon ja on saavuttanut maineensa yhtenä kaikkien aikojen parhaista ranskalaisista gangsterielokuvista vasta myöhemmin. Sautetin elokuva on aikakautensa genren mestarin Jean-Pierre Melvillen elokuvia vähemmän velkaa amerikkalaisen elokuvan perinteelle ja estetiikalle. Sautetin elokuvassa ei nähdä genrelle tunnusomaisia klubikohtauksia tai näyttäviä asetaisteluja. Rikolliset tuo genreen aikaisempaa realistisempaa otetta ja elokuvan Milaniin sijoittuvassa alkukohtauksessa on aistittavissa jopa neorealismin kaikuja. Sautetin elokuvien päähenkilöt ovat Melvillen elokuvien tapaan yksinäisiä susia, joiden on kuitenkin toimittavatta organisaation puristuksessa. Ranskalaisen gangsterielokuvan kovanaama Lino Ventura ja läpimurtoaan tekevä Jean-Paul Belmondo (Viimeiseen hengenvetoon ilmestyi muutamaa kuukautta aiemmin) muodostavat elokuvan unohtumattoman parivaljakon, joiden välille kasvava orastava ystävyys tuo elokuvaan kauniin lämpimiä sävyjä. (Tomi Salovaara)