Montaasin leffaillat jatkuvat marraskuussa, katsomme Jean-Luc Godardin uuden aallon klassikon Hullu Pierrot sekä loppukuusta Park Chan-wookin jännityselokuvan Oldboy.

Leffaillat järjestetään marraskuussa Montaasin kerhohuoneella tai Kinopolissa (molemmat Otakaari 20A, kellarikerros). Elokuvat ovat englanninkielisiä tai niissä on englannin- tai suomenkielinen tekstitys. Talon sauna on lämmin leffojen jälkeen Otaniemessä klo 20-21.

20.11. Hullu Pierrot (Kerhohuone, klo 18.00)
27.11. Oldboy (Kinopoli, klo 17.30)

Tervetuloa!

Esitysvastaavat

Peter Sormunen / peter.sormunen(at)outlook.com / Telegram: @sormpe
Tuomas Lievonen / tuomas.lievonen(at)aalto.fi / Telegram: @LsamouT
Arto Kononen / kononenarto(at)gmail.com / 044 982 1156


Su 20.11. klo 18:00 (Kerhohuone)

Jean-Luc Godard (1930–2022) in memoriam:

Jean-Luc Godard:
Hullu Pierrot (Pierrot le Fou)
Ranska 1965 / 110 min / ranska (w/ English subtitles)

Ferdinand Griffon (Jean-Paul Belmondo) on kyllästynyt elämäänsä ja avioliittoonsa. Hän päättää repäistä ja tehdä irtioton: ”Pierrot” hylkää perheensä ja lähtee pois mukanaan Ranskan Salaisen Armeijakunnan jahtaama lastenhoitaja Marianne (Anna Karina).

Rikas ja värikäs Hullu Pierrot on syyskuussa kuolleen Jean-Luc Godardin road movie -henkinen, monipuolinen, genrerajoja rikkova ja katsojaa haastava uuden aallon elokuva ja Godardin ”alku-uran synteesi”. Peter von Baghin mukaan Godard saavutti Hullussa Pierrotissa ”kaikki mielettömät hypyt hypittyään” olennaisen: kuvien, sanojen, tekstin, musiikin kollaasin.

(Peter Sormunen)


Su 27.11. klo 17:30 (Kinopoli)

Park Chan-wook:
Oldboy
Etelä-Korea 2003 / 120 min / korea (w/ Finnish subtitles)

Liikemies Oh Dae-su (Choi Min-sik) kidnapataan ja vangitaan hotelliin. Siellä hän huomaa televisiosta, että hänen vaimonsa on murhattu ja pääsyyllinen on hän itse. Viidentoista vuoden päästä hän pääsee vapaaksi, mutta hän saa tehtävän: selvitä tapaus viidessä päivässä tai tyttäresi tapetaan.

Nobuaki Minegishin ja Garon Tsuchiyan samannimiseen mangaan löyhästi perustuva Oldboy on toinen elokuva Chan-wookin niin sanotussa Vengeance-trilogiassa ja oli Chan-wookin kansainvälinen läpimurtoelokuva. Elokuva keräsi heti ilmestyessään paljon kehuja ja se voitti Cannesissa Grand Prix -palkinnon vuonna 2004. Nykyään sitä pidetään yhtenä parhaimpina 2000-luvun alun elokuvista. Spike Lee ohjasi elokuvasta amerikkalaisen uudelleenfilmatisoinnin vuonna 2013.

(Peter Sormunen)