Marraskuussa Montaasin leffailloissa katsotaan John Carpenterin ”Hulluuden syövereissä”, Liina Triškina-Vanhatalon ”Võta või jäta”, sekä Fritz Langin ”Metropolis”. 26.11. pidetään taukoa tavallisista leffailloista elokuvamaratonin vuoksi.
Leffaillat (poislukien Kinopolissa pidettävä maraton) järjestetään marraskuussa Montaasin kerhohuoneella (Otakaari 20A, kellarikerros). Elokuvat ovat englanninkielisiä tai niissä on englanninkielinen tekstitys.
In Montaasi’s movie nights of November we’ll be watching John Carpenter’s ”In the Mouth of Madness”, Liina Triškina-Vanhatalo’s
”Take it or Leave it”, and Fritz Lang’s ”Metropolis”. There will be a pause on regular movie nights on 26.11., due to our movie marathon.
The Movie nights (excluding the marathon, which will be held in Kinopoli) are held in Montaasi’s clubroom (Otakaari 20A, basement level). Movies are mostly either spoken or subtitled in English.
5.11. In the Mouth of Madness (Kerhohuone, klo 18.00) 12.11. Võta või jäta (Kerhohuone, klo 18.00) 19.11. Metropolis (Kerhohuone, klo 18.00) 26.11. Elokuvamaraton (Kinopoli)
Tervetuloa / Welcome!
Esitysvastaavat
Peter Sormunen / peter.sormunen(at)outlook.com / Telegram: @sormpe
Tuomas Lievonen / tuomas.lievonen(at)aalto.fi / Telegram: @LsamouT
Juri Louhio / juri.louhio(at)aalto.fi / Telegram: @J_Anton_Lou
Su 5.11. klo 18:00 (Kerhohuone)
John Carpenter:
Hulluuden syövereissä (In the Mouth of Madness)
USA 1994 / 95 min / englanti (in English)
(FI)
Suurta suosiota niittänyt kauhukirjailija Sutter Cane (Jürgen Prochnow) katoaa jäljettömiin tuoreen kirjansa julkistamisen kynnyksellä, ja kustantamo palkkaa vakuutusetsivä John Trentin (Sam Neill) löytämään kadoksissa olevan kirjailijan. Trentin perehtyessä kirjailijan tuotantoon alkavat rajat todellisuuden ja fiktion välillä hämärtyä, johtaen hänet painajaismaiselle matkalle syrjäiseen kylään, joka vaikuttaa olevan olemassa ainoastaan kirjailijan mielikuvituksessa. Ovatko kirjailijan fanaattiset lukijat alkaneet elävöittää kirjojen sisältöä, vai ovatko Canen toismaailmalliset luomukset todella käymässä toteen?
Kauhun mestarina tunnetun John Carpenterin kolmastoista ohjaus ammentaa reippaasti H.P. Lovecraftin tuotannosta ja teemoista. Elokuva keräsi kriitikoilta kiitosta ohjauksen, näyttelijätyön ja erikoisefektien suhteen, mutta sitä pidettiin hieman vaikeaselkoisena ja outona, eikä se ilmestyessään tavoittanut suurta suosiota katsojien keskuudessa. Elokuva kuitenkin valittiin vuonna 1995 Cahiers du Cinéman top 10 -listalle, ja on se myöhemmin saavuttanut kulttistatuksen useimpien muiden Carpenterin teosten tapaan.
(ENG)
A popular horror author Sutter Cane (Jürgen Prochnow) goes missing right before the release of his newest title, and the publishing company hires an insurance investigator John Trent (Sam Neill) to locate the missing writer. As he delves into the author’s work, he discovers that the lines between reality and fiction blur, leading him to a nightmarish journey into a remote town that seems to exist only in the author’s imagination. Have the fanatical readers began re-enacting the contents of the books, or have the otherworldly creations of Cane begun to come reality?
Known as ‘Master of Horror’, John Carpenter’s 13th feature film draws inspiration heavily from the works and themes of H.P. Lovecraft. Critics complimented the film for it’s acting, directing and special effects, but found it confusing and weird, and the movie didn’t manage to attract large audiences. It was, however, chosen for the Cahiers du Cinéma’s top ten -list for the year 1995, and has later achieved a cult-status like many other works of Carpenter.
(Juri Louhio)
Su 12.11. klo 18:00 (Kerhohuone)
Liina Triškina-Vanhatalo
Võta või jäta (Take it or leave it)
Viro 2018, 104 min, viro (In Estonian with English subtitles)
(FI)
Virolaisen rakennustyömiehen Erikin (Reimo Sagor) elämä tulee taitekohtaan, kun miehen entinen tyttöystävä Moonika ilmoittaa yllättäen synnyttävänsä pian lapsen ja antavansa sen adoptioon, jos Erik ei ota lasta itse. Täysin valmistautumattomana isyyteen Erikin on päätettävä pitääkö hän lapsen vai ei. Ota tai jätä. Elokuvan teema sopinee hyvin isänpäivää viettäville – tai sitä vältteleville.
Vuonna 2018 ilmestynyt elokuva sai Viron 100-vuotisrahaston tukea ja valittiin Viron Oscar-ehdokkaaksi. Elokuva oli käsikirjoittajana toimineen Liina Triškina-Vanhatalon ensimmäinen ohjaustyö ja pääosaa näyttelevän Reimo Sagorin ensimmäinen elokuvarooli.
(ENG)
Estonian constuction worker Erik’s (Reimo Sagor) life comes to a breaking point when his ex-girlfriend Moonika unexpectedly announces that she’s giving birth and giving the baby up for adoption if Erik doesn’t take full custody of the child. Unprepared for fatherhood Erik must decide whether he will keep the child or not. Take it or leave it. The theme of the film fits well for celebrating Father’s Day – or for avoiding it.
The 2018 film received the hundred-year Independence of Estonia funding and was selected as the Estonian entry for the 91st Academy Awards. The film was a directorial deput for screenwriter Liina Triškina-Vanhatalo and a first film role for the lead Reimo Sagor.
(Ville Alasalmi)
Su 19.11. klo 18:00 (Kerhohuone)
Fritz Lang:
Metropolis
Saksa 1927 / 148 min
(FI)
Futuristisessa dystopiassa työväen luokat ahertavat pitääkseen suurta Metropoliksen kaupunkia toiminnassa, sillä aikaa kun rikas eliitti nauttii huolettomasta elämästä kaupungin pilvenpiirtäjien keskellä. Kaupunginjohtajan (Alfred Abel) poika Freder (Gustav Fröhlich) sekä työläisten puolustaja Maria (Brigitte Helm) pyrkivät luomaan yhteisymmärrystä näiden yhteiskuntaluokkien välille.
Ohjaaja Fritz Langin ja käsikirjoittaja Thea von Harboun ehkä kuuluisin elokuva sai aikoinaan melko laimean vastaanoton. Elokuvaa pidettiin visuaalisesti näyttävänä, mutta sen pitkää kestoa ja pinnallisena pidettyä juonta kritisoitiin. Nykyään Metropolista pidetään yhtenä elokuvahistorian hienoimmista ja vaikutusvaltaisimmista teoksista niin teeman, juonen, miljöön kuin henkilöhahmojen osalta. Elokuva oli scifi-genren uranuurtaja, ja sen Maschinenmenschistä eli ”ihmiskoneesta” on tullut ikoninen teknologian ja ihmisyyden vastakkainasettelun symboli.
Katsomme elokuvasta restauroidun version vuodelta 2010, joka on onnistunut palauttamaan noin 95 % alkuperäisestä filmistä.
(ENG)
In a dystopian future, the working masses labour to keep the vast city of Metropolis running, while the rich elite are oblivious of their struggle, enjoying a comfortable life among the skyscrapers. Freder (Gustav Fröhlich), the son of the city master (Alfred Abel), and Maria (Brigitte Helm), the saintly advocate of the workers, attempt to bridge the gap between the classes.
Director Fritz Lang’s and screenwriter Thea von Harbou’s possibly most famous film met with mixed reviews upon initial release. The visuals of the film were praised while contemporary reviewers criticized its long run-time and insubstantial plot. Today, Metropolis is regarded as one of the finest and most influential films ever made in terms of themes, plot, setting and characters. The film was a pioneer of the sci-fi genre, and its much-copied Maschinenmensch, or “human machine”, has become an iconic symbol of the struggle between humanity and technology.
We will watch the 2010 restoration of the film, which has managed to restore 95 % of the original 1927 cut.
(Emmi Vieira)