Syyskuussa 2024 Montaasin leffailloissa katsotaan Charlie Kaufmanin Synecdoche, New York, Wes Andersonin The Grand Budapest Hotel, Orson Wellesin Oikeusjuttu sekä Billy Wilderin Todistaja.

Leffaillat järjestetään syyskuussa Montaasin kerhohuoneella tai Kinopolissa (Otakaari 20A, kellarikerros). Elokuvat ovat englanninkielisiä tai niissä on englanninkielinen tekstitys.

In Montaasi’s movienights of September 2024 we’ll be watching Charlie Kaufman’s Synecdoche, New York, Wes Anderson’s The Grand Budapest Hotel, Orson Welles’ The Trial, and Billy Wilder’s Witness for the prosecution.

The Movie nights are held in Montaasi’s clubroom or Kinopoli theater (Otakaari 20A, basement level). Movies are either spoken or subtitled in English.

1.9. Synecdoche, New York (Kerhohuone, klo 18.00)
8.9. The Grand Budapest Hotel (Kinopoli, klo 18.00)
15.9. Oikeusjuttu (The Trial) (Kerhohuone, klo 18.00)
29.9. Todistaja (Witness for the Prosecution) (Kinopoli, klo 18.00)

Tervetuloa!

Esitysvastaavat

Peter Sormunen / peter.sormunen(at)outlook.com / Telegram: @sormpe
Tuomas Lievonen / tuomas.lievonen(at)aalto.fi / Telegram: @LsamouT
Juri Louhio / juri.louhio(at)aalto.fi / Telegram: @J_Anton_Lou

Su 8.9. klo 18:00 (Kinopoli)

 

Grand Budapest Hotel

Wes Anderson:
The Grand Budapest Hotel
USA 2014/ 100 min / englanti (in English)

(FI)

Eri aikatasoissa liikkuva tarina kuvailee fiktiivisessä itä-eurooppalaisessa Zubrowkan valtiossa sijaitsevan hotelli Grand Budapestin vaiheita vuosien varrella. Kun hotellin portinvartija Gustave (Ralph Fiennes) joutuu syytetyksi rikkaan perijättären murhasta, päätyvät hän yhdessä suojattinsa, aulapoika Zeron (Tony Revolori) sekä tämän kihlatun, leipuri Agathan (Saoirse Ronan) kanssa päätyvät keskelle seikkailua Gustaven nimen puhdistamiseksi, arvokkaan renessanssimaalauksen löytämiseksi sekä selviytyäkseen maahan tunkeutuvien fasistien vallankaappaukselta.

Omaperäisestä ja värikkäästä tyylistään tunnettu Andersonin nukkekotimaiset lavastukset ammentavat 1900-luvun puolivälin Hollywood-elokuvien ja eurooppalaisten postikorttimaisemien visuaalisesta ilmeestä. Kriitikoiden ylistämästä elokuvasta tuli hitti myös katsojien keskuudessa, ja se nousi nopeasti Andersonin parhaiten menestyneeksi. Grand Budapest Hotel ansaitsi 9 oscar ehdokkuutta, joista se voitti puvustuksen, lavastuksen, maskeerauksen ja sävellyksen palkinnot.

 

(EN)

Moving through various time-scales, the story portrays daily life in the hotel Grand Budapest in fictitious eastern european country Zubrowka. When the concierge Gustave (Ralph Fiennes) becomes framed for murder of a wealthy dowager, he ends up, along with his protegeé, lobby boy Zero (Tony Revolori) as well as the fianceé of the latter, Pastry chef Agatha (Saoirse Ronan), amid an adventure to clear Gustave’s name, to find a valuable renaissance painting, and to survive the coup of invading fascist regime.

Known for his colorful and idiosyncratic visual style, Anderson’s dollhouse-like setpieces draw from visual flair of mid-1900’s Hollywood pictures as well as European postcard-landscapes. Acclaimed by critics, the movie became a hit amongst the audiences as well, quickly becoming Anderson’s most successful movie. Grand Budapest Hotel earned nominations for nine academy awards, and managed to win Oscars for the best production design, original score, makeup, hairstyle, and costume design.

 

(Juri Louhio)


Su 15.9. klo 18:00 (Kerhohuone)

WITNESS FOR THE PROSECUTION (1957) • Frame Rated

Orson Welles:
Oikeusjuttu (The Trial)
Ranska, Italia, Länsi-Saksa 1962 / 118 min / englanti (in English)

(FI)

Kolmikymppinen toimistotyöntekijä Josef K (Anthony Perkins) pidätetään eräänä aamuna ilman syytä ja häntä syytetään määrittelemättömästä rikoksesta.

Pahan kosketuksen (1958) jälkeen Orson Welles ei päässyt enää ohjaamaan Yhdysvalloissa. Franz Kafkan samannimiseen romaaniin perustuva Oikeusjuttu onkin yksi Orson Wellesin tekemistä elokuvista, joita hän tuskin olisi Hollywoodissa päässyt tekemään. Wellesin tulkinta kirjasta yhtäältä modernisoi sitä ja toisaalta myös suurentaa Josef K:n halua taisteluun nostaen hänet pois kirjan pelkästä uhriasemasta. Rooleissa nähdään myös Jeanne Moreau, Romy Schneider sekä itse Welles, joka sanoi Oikeusjuttua parhaaksi elokuvakseen.

(EN)

Josef K. (played by Anthony Perkins), a thirty-something office worker, is arrested one morning without reason and accused of an unspecified crime.

After Touch of Evil (1958), Orson Welles was no longer able to direct in the United States. *The Trial*, based on Franz Kafka’s novel of the same name, is one of the films Welles made that he likely wouldn’t have been able to create in Hollywood. Welles’ interpretation of the book both modernizes it and amplifies Josef K.’s desire to fight, lifting him out of the purely victimized role he holds in the novel. The film also features performances by Jeanne Moreau, Romy Schneider, and Welles himself, who called The Trial his best film.

(Peter Sormunen)


Su 29.9. klo 18:00 (Kinopoli)

WITNESS FOR THE PROSECUTION (1957) • Frame Rated

Billy Wilder:
Todistaja (Witness for the Prosecution)
USA 1957 / 116 min / englanti (in English)

(FI)

Menestynyt asianajaja Wilfrid Robarts (Charles Laughton) ryhtyy puolustamaan rikkaan naisen murhasta syytettyä Leonard Volea (Tyrone Power). Volen alibi riippuu hänen vaimonsa Christinen (Marlene Dietrich) todistajanlausunnosta, mutta puolustus ei osottaudukaan aivan niin yksinkertaiseksi.

Elokuva perustuu Agatha Christien näytelmään joskin puolustusasianajajan roolia ollaankin korostettu. Elokuva on yksi monitaituri Billy Wilderin parhaista jännityselokuvista ja onkin yksi arvostetuimmista oikeussalitrillereistä.

(EN)

A successful attorney Wilfrid Robarts (Charles Laughton) begins to defend a client Leonard Vole (Tyrone Power) who is accused for the murder of a wealthy woman. Vole’s alibi depends on his wife Christine’s (Marlene Dietrich) testimony, but the defense turns out to be not as simple as it seems.

The film is based on Agatha Christie’s play of the same name although the role of the defense attorney has been emphasized. It is one of multi-talented Billy Wilder’s best mystery thrillers and is often regarded as one of the best court room films.

(Tuomas Lievonen)