Tammikuussa Montaasin vuoden avaavissa leffailloissa katsotaan Peter Weirin hienolla näyttelijäkaartilla varustettu psykologinen draama Peloton, Harold Lloyd -klassikkotupla Safety Last! ja The Freshman, William Wellmanin naishahmovetoinen länkkäri Westward the Women, itävaltalaisen Bernhard Wickin Saksassa tekemä sotaelokuva Silta sekä Krzysztof Kieślowskin kolme erilaista tulevaisuuden näkymää junaan kiirehtivälle opiskejalle esittävä Sattuman kauppaa.
Leffaillat järjestetään tammikuussa sunnuntaisin Otaniemessä Kinopoli-teatterissa (Otakaari 20A) tai Elisa Olohuoneella (Jämeräntaival 5A). Leffaillat alkavat klo 17.30 (katso poikkeukset alta), sauna on lämmin välillä 20-21 ja kerhohuone on käytettävissä hengailuun. Elokuvat ovat englanninkielisiä tai niissä on englannin- tai suomenkielinen tekstitys.
Tervetuloa!
Esitysvastaavat
Tomi Salovaara / tomi.salovaara(at)aalto.fi / 050 414 5178
Arto Kononen / arto.kononen(at)aalto.fi / 040 843 5213
Su 3.1. klo 17.30 (Kinopoli)
Peter Weir:
Peloton (Fearless)
USA 1993 / 122 min / englanti
Elokuva alkaa arkkitehti Max Kleinin (Jeff Bridges) kulkiessa vauva sylissä sumuisten maissipeltojen lävitse. Hän saapuu avoimelle alueelle, jossa on selvästi tapahtunut lento-onnettomuus. Max oli yksi lennolla olleista matkustajista, mutta hän ei ole loukkaantunut, vaan on toiminut urheasti auttaessaan muita lento-onnettomuuden uhreja. Max lähtee pois onnettomuuspaikalta, mutta jokin on muuttunut. Max ei tunnu olevan pelokas onnettomuuden jälkeen, vaan jatkaa elämäänsä täysin uusilla kuvioilla. Hänelle ei tule mieleenkään ottaa yhteyttä vaimoonsa. FBI löytää Maxin ja vie hänet psykiatrin juttusille. Ainut ihminen joka tuntuu saavan yhteyden Maxiin on toinen onnettomuudesta elossa selvinnyt matkustaja Carla Rodrigo (Rosie Perez). Heidän välilleen syntyy ainutlaatuinen suhde. Samalla Maxin vaimo Laura (Isabella Rossellini) turhautuu Maxin etäisyyteen ja lakimies Steven Brillstein (Tom Hulce) näkee mahdollisuuden isoille rahoille Maxin ihmeselviytymistarinan avulla.
Peter Weirin elokuva Peloton sai aikanaan hyvän vastaanoton kriitikoilta, mutta oli floppi lippuluukuilla. Ilmestymisensä jälkeen elokuva on jäänyt valitettavan vähälle huomiolle, vaikka omaakin omat vankkumattomat kannattajansa. Weir ilmentää taidokkaasti lento-onnettomuudesta selvinneen miehen muuttunutta maailmankuvaa ja ympäristön havainnointia. Elokuva käsittelee ihmiselämän taantumista rutiininomaisuuteen ja iskeytyy erään miehen mielenmaisemaan, jonka elämänarvot sekä suhde elämään ja kuolemaan ovat saaneet täysin uuden suunnan. Elokuvan näyttelijäkaarti on saanut erityistä kiitosta Rosie Perezin ollen ehdolla parhaan naissivuosan Oscar-palkinnon saajaksi ja Jeff Bridgesin tehdessä yhden uransa parhaista ja haastavimmista rooleista. (Tomi Salovaara)
Su 10.1. klo 17.30 (Kinopoli)
Harold Lloyd Double Bill:
Harold Lloyd kuului Charles Chaplinin ja Buster Keatonin ohella mykkäkauden koomikkosuuruuksiin. Montaasin leffaillassa katsotaan nyt kaksi Lloydin tunnetuimmista Fred C. Newmeyerin ja Sam Taylorin ohjaamista avainteoksista.
Sam Taylor / Fred C. Newmeyer:
Tuhannen dollarin nousukas (Safety Last!)
USA 1923 / 73 min / mykkä
Harold Lloydin nimellä myös elokuvassa kulkeva pikkukaupungin poika lähtee tavoittelemaan onneaan suuressa metropolissa. Tyttöystävälleen (Mildred Davis) hän lupaa, että mielitietty voi seurata suurkaupunkiin pojan perässä kunhan Harold on siellä ensin päässyt menestyksen raiteille. Todellisuus on kuitenkin karu ja työpaikka löytyy tavaratalon liinavaateosastolta. Kotiin Lloyd lähettelee kuitenkin rehenteleviä kirjeitä ja kun tyttö päättää viimein tulla häntä tapaamaan, tuleekin kiire peittää valheiden jäljet.
Osan elokuvan stunteista korkeissa rakennuksissa suorittaa Lloydin sijaan hänen ystäväänsä näyttelevä ja elokuvan ideointia inspiroinut ”ihmiskärpänen” Bill Strother. Erityisesti elokuvahistoriaan on piirtynyt kuva, jossa Lloyd roikkuu kaupungin yllä kellon viisareissa. Safety Last!:n hyvä vastaanotto vakiinnutti Lloydin aseman yhtenä mykkäajan suurtähdistä. (Arto Kononen)
n. klo 18.45
Sam Taylor / Fred C. Newmeyer:
Hei! Heja! Hei! (The Freshman)
USA 1925 / 76 min / mykkä
Kirkassilmäinen ja naiivi Harold Lamb (Lloyd) aloittaa opintonsa Taten yliopistossa ja ihastuu junamatkalla sinne Peggyyn (Jobyna Ralston). Yliopistossa päästäkseen suosioon Harold näkee parhaaksi tavaksi pyrkiä koulun jalkapallojoukkueeseen. Muut opiskelijat nauravat Haroldin kustannuksella, vaikka tämä itse kuvitteleekin olevansa suosittu. Peggy näyttäytyy elokuvassa Haroldin ainoana oikeana ystävänä.
The Freshman istuu napakasti amerikkalaisen kerrontaperinteen pitkään jatkuneeseen teemaan suosiontavoittelun ja ulkopuolisuuden vastavoimista. Lloyd luo elokuvassa myös pohjaa yhdysvaltalaisessa elokuvassa pitkään suosituille college- ja kampus-kuvauksille. Samankaltainen aihe toistuikin esimerkiksi jo pari vuotta myöhemmin Buster Keatonin elokuvassa The College (1927), jossa lukutoukka Keaton tavoittelee suosiota urheiluponnistuksilla, ja Marx-veljeksetkin kasaavat yliopiston jalkapallojoukkuetta elokuvassaan Horse Feathers (1932). (Arto Kononen)
Su 17.1. klo 17.30 (Elisa Olohuone)
Leffailta järjestetään Otaniemessä Elisa Olohuoneella osoitteessa Jämeräntaival 5A. Mene sisään JMT 5:een Jämeräntaipaleen puoleisesta ovesta ja kävele rappuset alas. Olohuone sijaitsee käytävän oikealla puolella lasiseinien takana. Tarvittaessa soita 050 414 5178.
William Wellman:
Naiskaravaani (Westward the Women)
USA 1951 / 116 min / englanti
Iso joukko naisia lähtee pitkälle ja raskaalle matkalle Chicagosta Kaliforniaan karavaaninsa johtajana Buck Wyatt (Robert Taylor). Kaliforniassa odottavat yksinäiset miehet, joiden on tarkoitus pariutua matkaavien naisten kanssa ja asettua aloilleen. Pitkän ja raastavan matkan varrella Buck ja naiset kohtaavat kuitenkin lukuisia haasteita vaikeista sääolosuhteista ryhmädynamiikan rakoiluun.
William Wellmanin elokuvaa Naiskaravaani on luonnehdittu termillä ”naisten Punainen virta” vertailukohtanaan muutamaa vuotta aikaisemmin ilmestynyt Hawksin mestariteos. Elokuvan henkilökavalkadi koostuukin genrelle poikkeuksellisesti lähes ainoastaan naisista, jotka osoittavat sinnikkyyttään taivaltaen haastavien olosuhteiden läpi Chicagosta Kaliforniaan. Kukkona tunkiolla näyttäytyy aikakautensa tähtinäyttelijä Robert Taylor. Wellman luo kuvauksen kollektiivisesta matkanteosta. Haastavat olosuhteet myrskystä ukkoseen värittävät matkantekoa jykevästi. Elokuvan sydämenä toimii toive toteutumattomasta mahdollisuudesta ja paremmasta tulevaisuudesta matkan päässä. Elokuvan lopussa voimmekin aistia tarinan idean isälle ja käsikirjoitusta työstämässä mukana olleelle Frank Capralle tunnusomaisen humanismin kaikuja ja ihmisten kohtaamisen kauneutta. (Tomi Salovaara)
Su 24.1. klo 19.00 (Kinopoli)
Huomioi myöhäisempi aloitusaika!
Bernhard Wicki:
Silta (Die Brücke)
Länsi-Saksa 1959 / 105 min / englanti, saksa (eng. tekstit)
Toisen maailmansodan viimeisinä päivinä yhdysvaltalaiset joukot etenevät kohti pientä saksalaiskylää. Paikallisessa koulussa seitsemän noin 16-vuotiasta poikaa ovat pitkälti tietämättömiä sodan todellisista kauhuista ja jopa innoissaan lähestyvistä taisteluista. Odottamatta heidät värvätään palvelukseen ja vain päivän jälkeen komennetaan kentälle amerikkalaisten lähestyessä. Poikien opettajalle lupauksen tehnyt upseeri sijoittaa pojat puolustamaan strategisesti merkityksetöntä siltaa, mutta väärinkäsitysten kautta nuorten yhteys ylempiin komentaviin upseereihin katkeaa ja he jäävät vartioimaan siltaa omin neuvoin.
Itävaltalaisen Wickin Länsi-Saksassa ohjaama Silta perustuu Gregor Dorfmeisterin samannimiseen kirjaan, joka puolestaan pohjautuu toisessa maailmansodassa vastaavan tapahtuman kokeneen veteraanin kertomuksiin. Elokuvan ajankohtaisuutta sodan jälkeen lisäsi myös vain muutama vuosi aiemmin 1955 perustetut Saksan puolustusvoimat (Bundeswehr) ja 1956 voimaan astunut asevelvollisuus. (Arto Kononen)
Su 31.1. klo 17.30 (Kinopoli)
Alkukuva:
Saku Soukka:
Virta / 16 min
Saku Soukka on Kuvataideakatemian tila-ajan osastolla opiskelujaan viimeistelevä Helsingissä asuva kuvataiteilija. Virta-videon kuvaamisen hän aloitti intuitiivisen keräilyn tavoin ollessaan vaihto-opiskelemassa Berliinissä 2012-2013.
Virta, 2014 havainnollistaa sisä- ja ulkotilan välisiä luonne-eroja; ulkoisille impulsseille ja liikkeelle avautumista ja altistumista sekä sisään sulkeutumista. Leikkaukset kodista kadulle, kadulta lentokentälle, lentokentältä bussiin, bussista kadulle, kadulta kotiin jne. havainnollistavat ihmisen liikettä niin fyysisesti kuin symbolisesti mielen tasolla. Itsetutkiskelun tarve kasvaa viestintävälineiden ja muiden läsnäoloa pirstaloittavien tekijöiden lisääntyessä yhä globaalimmassa todellisuudessamme. Sisäisen ja ulkoisen välissä on ikkuna, josta ilma kulkee sekä ulos- että sisäänpäin.
n. klo 18
Krzysztof Kieślowski:
Sattuman kauppaa (Blind Chance / Przypadek)
Puola 1981 / 123 min / puola (eng. tekstit)
Witek on tulevaisuudestaan epävarma nuori lääketieteen opiskelija kommunistisessa Puolassa. Hän päättää matkustaa junalla Varsovaan, mutta on pahasti myöhässä. Elokuva jakautuu kolmeen mahdolliseen skenaarioon Witekin elämästä riippuen siitä, että ehtiikö hän junaan ja miten hän eri vastoinkäymisiin suhtautuu.
Krzystztof Kieslowskin elokuva Sattuman kauppaa povasi tietä ohjaajan myöhemmissä elokuvissa tutuiksi tulleille teemoille uskon ja sattuman osuudesta ihmisen elämässä sekä ihmisten välisten kohtaamisten linkittymisestä. Tehtyään dokumentteja ja muutamia karun realistisella otteella ohjattuja fiktioelokuvia heijastellen Puolan yhteiskunnallista ilmapiiriä, siirtyi Kieslowski elokuvalla Sattuman kauppaa abstraktimpaan suuntaan pystyen omien sanojensa mukaan ilmaisemaan paremmin ”sisäisen elämän” ihmisten kokemuksista kommunistisessa Puolassa. Elokuva valmistui vuonna 1981, mutta kiellettiin välittömästi kriittisten yhteiskunnallisten näkemyksien vuoksi ja julkaistiin Puolassa vasta vuonna 1987 leikattuna versiona. Montaasin leffaillassa katsotaan alkuperäisestä kameranegatiivistä peräisin oleva leikkaamaton versio elokuvasta. (Tomi Salovaara)