Uusi vuosi on jälleen koittanut ja sen myötä palaavat taas leffaillat!

Tammikuun Montaasin leffailloissa katsotaan Sofia Coppolan ”The Virgin Suicides”  ja Ron Howardin ”Tulimyrsky”

Leffaillat järjestetään tammikuussa Montaasin kerhohuoneella (Otakaari 20A, kellarikerros). Elokuvat ovat englanninkielisiä tai niissä on englanninkielinen tekstitys.

A new year has begun and with that the movie nights will return!

In Montaasi’s movie nights of  January we’ll be watching Sofia Coppola’s ”The Virgin Suicides” and Ron Howard’s ”Backdraft”

The Movie nights are held in Montaasi’s clubroom (Otakaari 20A, basement level). Movies are either spoken or subtitled in English.

21.1. The Virgin Suicides (Kerhohuone, klo 18.00)
28.1. Tulimysky (Backdraft) (Kerhohuone, klo 18.00)

Tervetuloa / Welcome!

Esitysvastaavat

Peter Sormunen / peter.sormunen(at)outlook.com / Telegram: @sormpe
Tuomas Lievonen / tuomas.lievonen(at)aalto.fi / Telegram: @LsamouT
Juri Louhio / juri.louhio(at)aalto.fi / Telegram: @J_Anton_Lou


Su 21.1. klo 18:00 (Kerhohuone)

Backdraft

Sofia Coppola:
The Virgin Suicides
USA 1999 / 97 min / englanti (in English)

(FI)

Lisbonin perheen viisi teini-ikäistä siskosta elävät tiukan uskonnollisen kasvatuksen alla michiganilaisen pikkukaupungin lähiössä 1970-luvulla. Kasvatus tiukentuu entisestään kun yksi tytöistä yrittää itsemurhaa. Naapuruston pojat tarkkailevat tyttöjä kiinnostuneena kaukoputkella ja kiikarein ja yrittävät auttaa heitä ulos normaaliin elämään.

Takaumien avulla kerrottu Sofia Coppolan The Virgin Suicides pohjautuu Jeffrey Eugenidesin vuonna 1993 julkaistuun romaaniin. Erittäin hyvin aikaa kestänyttä elokuvaa innoitti Coppolaa aina kiinnostanut ”tyttöyden estetiikka”, joka oli macho-elokuvamiehen ja veljien täyttämän kasvuympäristön antiteesi. Orastavan seksuaalisuuden, traagisten tapahtumien sekä kauniin kuvaston yhdistelmänä elokuva tuo mieleen Peter Weirin Picninc at Hanging Rockin. The Virgin Suicides oli Sofia Coppolan ja tämän luottonäyttelijätteren Kirsten Dunstin ensimmäinen yhteistyö. Elokuvan musiikista vastaa pääosin ranskalainen Air.

(EN)

The Lisbon family’s five teenage sisters live under a strict religious upbringing in the suburbs of a small Michigan town in the 1970s. The upbringing becomes even stricter when one of the girls tries to commit suicide. The boys in the neighborhood observe the girls with interest through a telescope and binoculars and try to help them out into a normal life.

Told through flashbacks, Sofia Coppola’s Virgin Suicides is based on the 1993 novel by Jeffrey Eugenides. The film was inspired by the ”aesthetics of girlhood” that always interested Coppola, which was the antithesis of a growing environment filled with macho filmmaker dad and brothers. In the combination of incipient sexuality, tragic events and beautiful imagery, the film is often compared to Peter Weir’s Picnic at Hanging Rock. The Virgin Suicides was the first collaboration between Sofia Coppola and Kirsten Dunst and its soundtrack is mainly done by Air.

(Peter Sormunen)


Su 28.1. klo 18:00 (Kerhohuone)

Backdraft

Ron Howard:
Tulimyrsky (Backdraft)
USA 1991 / 137 min / englanti (in English)

(FI)

Chicagossa palomiehinä työskentelevät veljekset Stephen (Kurt Russell) ja Brian (William Baldwin) eivät tule juuri keskenään toimeen. Samalla kaupunki kohtaa rajun tuhopolttajan, joka kylvää ennennäkemätöntä tuhoa. Pysäyttäkseen tuhopolttajan, on veljesten päästävä riidoistaan yli ja puhaltaa yhteen hiileen.

Ron Howardin ohjaama toimintatrilleri avartaa tulipalojen vakavuutta ja palomiehien työnkuvaa entisestään näyttämällä tilanteet hyvinkin aitoina. Kritiikkinä oikeilta palomiehiltä onkin lähinnä savun määrän puute, joka estää näkyvyyden, mikä ei luonnollisesti olisi tehnyt elokuvasta yhtä näyttävää.  Elokuva sisältääkin huikeita tulistuntteja ja efektejä.

(EN)

Two firefighter brother Stephen (Kurt Russell) and Brian (William Baldwin) located in Chicago do not get along well. In the meantime, a serious arsonist is wreaking havoc. In order to apprehend the arsonist, the brothers must put aside their differences and work together.

Ron Howard’s action thriller expands the seriousness of fires and the work of firefighters by showing situations fairly accurately. The biggest criticism from actual firefighters has been the amount of smoke that drastically reduces visibility, which naturally would not have made the film as spectacular as it is. The film includes amazing fire stunts and effects.

(Tuomas Lievonen)